Minä kuvassa ja kuva minussa -opas : valokuvausta lastensuojelun omahoitajatyöhön
Heimonen, Pauliina (2012)
Heimonen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015774
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda lastensuojelun sijaishuollon omahoitajille valokuvauksen käyttöön ohjeistava materiaali tukemaan heidän tavoitteellista työtään. Työn aihe nousi työelämäntarpeesta tuottaa uusi apuväline, sillä valokuvauksenkäyttö on todettu toimivaksi hoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Helsingin kaupungin lastensuojelun sijaishuollon toiminnanohjaajan kanssa.
Omahoitajille laadittiin valokuvauksen opas, joka tarjosi tehtäviä ja avoimia kysymyksiä. Oppaan tehtävät perustuivat valokuvauksen terapiaan sekä sosiokulttuuriseen innostamiseen. Sen tuli tavoittaa myös ne työntekijät, joilla ei ollut aikaisempaa kokemusta luovista työmuodoista. Valokuvaustyöskentelyn pääasiallisena tavoitteena oli lastensuojelun piirissä olevien lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden lisääminen, ja työskentely tapahtui omahoitajan ja lapsen vuorovaikutuksellisessa parityöskentelyssä.
Oppaan toimivuutta kokeiltiin kuuden omahoitaja-nuori-työparin neljän kerran valokuvaus-ryhmässä. Tulokset kerättiin ryhmien aikana ryhmäläisten kommenttien ja palautteiden muodossa. Ryhmän jälkeen valmis opas jaettiin omahoitajille arvioitavaksi. Kyselyssä pyydettiin palautetta oppaan ulkoasusta, kielen selkeydestä sekä tehtävien sisällöstä.
Omahoitajilta sekä työelämäyhteistyökumppanilta saatujen palautteiden perusteella voi tulkita, että opas täytti tavoitteensa ja omahoitajat kokivat, että valokuvauksen käyttöön otto helpottui, se puhutteli heidän kielellään ja innosti yrittämään. Valokuvausryhmässä olevien parien kokemus oli, että he saivat yhteistä tekemistä ja lapsien vuorovaikutustaidot paranivat. Lapset toivoivat opinnäytetyön tekijältä jatkoa ryhmälle. Opas on käytössä ja valokuvausryhmä jatkuu vuonna 2013, jolloin kolme uutta ryhmää saa opastusta valokuvaustyön aloittamiseen. Opasta kehitetään näiden ryhmien ja niihin osallistuvien parien palautteen perusteella.
Omahoitajille laadittiin valokuvauksen opas, joka tarjosi tehtäviä ja avoimia kysymyksiä. Oppaan tehtävät perustuivat valokuvauksen terapiaan sekä sosiokulttuuriseen innostamiseen. Sen tuli tavoittaa myös ne työntekijät, joilla ei ollut aikaisempaa kokemusta luovista työmuodoista. Valokuvaustyöskentelyn pääasiallisena tavoitteena oli lastensuojelun piirissä olevien lasten vuorovaikutustaitojen ja osallisuuden lisääminen, ja työskentely tapahtui omahoitajan ja lapsen vuorovaikutuksellisessa parityöskentelyssä.
Oppaan toimivuutta kokeiltiin kuuden omahoitaja-nuori-työparin neljän kerran valokuvaus-ryhmässä. Tulokset kerättiin ryhmien aikana ryhmäläisten kommenttien ja palautteiden muodossa. Ryhmän jälkeen valmis opas jaettiin omahoitajille arvioitavaksi. Kyselyssä pyydettiin palautetta oppaan ulkoasusta, kielen selkeydestä sekä tehtävien sisällöstä.
Omahoitajilta sekä työelämäyhteistyökumppanilta saatujen palautteiden perusteella voi tulkita, että opas täytti tavoitteensa ja omahoitajat kokivat, että valokuvauksen käyttöön otto helpottui, se puhutteli heidän kielellään ja innosti yrittämään. Valokuvausryhmässä olevien parien kokemus oli, että he saivat yhteistä tekemistä ja lapsien vuorovaikutustaidot paranivat. Lapset toivoivat opinnäytetyön tekijältä jatkoa ryhmälle. Opas on käytössä ja valokuvausryhmä jatkuu vuonna 2013, jolloin kolme uutta ryhmää saa opastusta valokuvaustyön aloittamiseen. Opasta kehitetään näiden ryhmien ja niihin osallistuvien parien palautteen perusteella.