Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lean Savon ammattiopistossa sähköalalla

Markkanen, Janne (2021)

 
Avaa tiedosto
Markkanen_Janne.pdf (1.500Mt)
Lataukset: 


Markkanen, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Savon koulutuskuntayhtymän Savon ammattiopiston sähkö-ala. Kuntayhtymällä on pitkät perinteet ammatillisen koulutuksen parissa. Ammatillinen koulutus on kokenut muutama vuosi sitten historiallisen mullistuksen, kun aikaperustei-nen koulutus muuttui osaamisperusteiseksi. Tämän vuoksi myös opetuksen oli muututta-va. Muutosta varten perustettiin Yhdessä-hanke. Hanke kesti 2 lukuvuotta. Hankkeen tar-koituksena oli saada opiskelijalähtöinen malli, jolla uusia osaamisperusteisia tutkinnonpe-rusteita voidaan toteuttaa.

Hankkeeseen valittiin yhdeksi teemaksi Lean-menetelmä. Lean perustuu Toyotan käyttä-mään Toyota produktion system:iin (TPS). TPS on kehitetty menetelmä, jossa asiakkaalle tuotetaan arvoa. TPS:ää ohjaa vahvasti Toyotan arvot: ihmisten kunnioitus ja jatkuva pa-rantaminen. Sähköalalla näkyvimpänä osana Leaniä on 5S-työkalu.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tarkoituksena oli kerätä opettajien koke-muksia Leanin käytöstä ja sen perusarvoista. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluin ja osallistuvaa havainnointia käyttäen. Haastattelujen teemat olivat 5S, Lean ja perusarvot, prosessit, virtaustehokkuus, resurssitehokkuus ja hukka. Havainnointia seurattiin työsa-lissa opettajan työssä. Tulokset käsiteltiin erikseen haastattelujen ja havainnoinnin osalta.

Tuloksista huomattiin Leanin ja sen työkalujen käytön helpottavan opettajan työtä. Kuiten-kaan Leanin käyttö ja sen aloitus ei ole ollut helppo. Henkilökunnan sitoutuminen Leanin osa-alueisiin koettiin heikoksi. Yhdessä tekeminen oli haasteellista projektissa. Myös Leanin tuntemus ja sen puute huomioitiin selkeästi. Lean oli uusi malli työntekemiseen kaikille alalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste