Kasvun mahdollistaminen tuotteistuksen avulla
Juntunen, Minna (2021)
Lataukset:
Juntunen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215366
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty NIKA Equestrian Oy:n toimeksiantona. Tavoitteena kehittää kouluratsastukseen perustuvaa palvelutuotetta: NIKA Academyn pienryhmätunteja. Yrityksellä on pienryhmätunneille suuret kasvutavoitteet tuleville vuosille. Palvelutuotteena NIKA Academyn tahtotila on erottautua ratsastuskouluista, ja profiloitua ratsastusakatemiaksi. Ratsastusakatemiakasi, joka tukee kokonaisvaltaisesti ratsastajan kehittymistä. Jotta näihin laadullisiin ja taloudellisiin kasvutavoitteisiin on mahdollista päästä, tulee kyseisen palvelutuotteen toimintoja määritellä, systematisoida ja kehittää.
Tutkimustyö pohjautuu tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa olennaista on jatkuva, teorian ja käytännön tiivis vuoropuhelu. Tavoitteena määritellä kyseisen palvelutuotteen toiminnot, jotka vaativat kehitystoimenpiteitä. Tämän pohjalta luodaan toimintaohjeistus, kyseisten toimintojen saattamiseksi uudelle tasolle, ja mahdollistaa kasvutavoitteisiin pääsemisen. Teoreettinen viitekehys perustuu palvelutuotteen tuotteistamiseen. Tuotteistamalla voidaan parantaa yrityksen kilpailukykyä ja kannattavuutta. Hyvin tuotteistettu palvelu näyttäytyy asiakkaalle selkeänä, houkuttelevana ja lisäarvoa tuottavana kokonaisuutena. Jotta tähän päästään, on kehitystyö tehtävä vahvasti asiakaslähtöisesti.
Työ aloitettiin keväällä 2020, selvittämällä yrityksen avainhenkilöiden näkemyksiä nykytilasta, tavoitteista ja käytössä olevista resursseista. Tästä jatkettiin kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia kyseisen palvelutuotteen ympärille. Kesän 2020 aikana yrityksen toiminta muutti Kirkkonummelle omiin tiloihin, ja tämä mahdollisti osaltaan paremmat mahdollisuudet toiminnan kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen tulokset käytiin läpi yrityksen omistajien ja muun henkilöstön kanssa kesällä 2020. Tässä Work Shopissa selvitettiin asiakaskyselyssä ilmenneiden toiveiden käytäntöön viemisen realiteetteja. Kehitystyö jatkui marraskuussa 2020, jolloin tehtiin tyytyväisyyskysely silloisille asiakkaille.
Nämä kaikki tutkimustulokset yhdistettiin teoreettiseen viitekehykseen, ja näin syntyi toimintaohjeistus. Toimintaohjeistus ottaa asiakaslähtöisesti kantaa viiteen osa-alueeseen: palvelutarjooma, palveluprosessi, hinnoittelu, seuranta ja mittaaminen sekä viestintä. Toimintaohjeistus mahdollistaa NIKA Academyn pienryhmätuntien tuotteistuksen viemisen tasolle, jolla yritys pystyy laadukkaasti ja kannattavasti palvelemaan jopa kolme kertaa nykyistä suuremman asiakasmäärän.
Osa opinnäytetyöstä ja sen liitteistä on määritelty salaisiksi, ja näin ollen poistettu tästä julkaisusta.
Tutkimustyö pohjautuu tutkimukselliseen kehittämistoimintaan, jossa olennaista on jatkuva, teorian ja käytännön tiivis vuoropuhelu. Tavoitteena määritellä kyseisen palvelutuotteen toiminnot, jotka vaativat kehitystoimenpiteitä. Tämän pohjalta luodaan toimintaohjeistus, kyseisten toimintojen saattamiseksi uudelle tasolle, ja mahdollistaa kasvutavoitteisiin pääsemisen. Teoreettinen viitekehys perustuu palvelutuotteen tuotteistamiseen. Tuotteistamalla voidaan parantaa yrityksen kilpailukykyä ja kannattavuutta. Hyvin tuotteistettu palvelu näyttäytyy asiakkaalle selkeänä, houkuttelevana ja lisäarvoa tuottavana kokonaisuutena. Jotta tähän päästään, on kehitystyö tehtävä vahvasti asiakaslähtöisesti.
Työ aloitettiin keväällä 2020, selvittämällä yrityksen avainhenkilöiden näkemyksiä nykytilasta, tavoitteista ja käytössä olevista resursseista. Tästä jatkettiin kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia kyseisen palvelutuotteen ympärille. Kesän 2020 aikana yrityksen toiminta muutti Kirkkonummelle omiin tiloihin, ja tämä mahdollisti osaltaan paremmat mahdollisuudet toiminnan kehittämiseksi. Kyselytutkimuksen tulokset käytiin läpi yrityksen omistajien ja muun henkilöstön kanssa kesällä 2020. Tässä Work Shopissa selvitettiin asiakaskyselyssä ilmenneiden toiveiden käytäntöön viemisen realiteetteja. Kehitystyö jatkui marraskuussa 2020, jolloin tehtiin tyytyväisyyskysely silloisille asiakkaille.
Nämä kaikki tutkimustulokset yhdistettiin teoreettiseen viitekehykseen, ja näin syntyi toimintaohjeistus. Toimintaohjeistus ottaa asiakaslähtöisesti kantaa viiteen osa-alueeseen: palvelutarjooma, palveluprosessi, hinnoittelu, seuranta ja mittaaminen sekä viestintä. Toimintaohjeistus mahdollistaa NIKA Academyn pienryhmätuntien tuotteistuksen viemisen tasolle, jolla yritys pystyy laadukkaasti ja kannattavasti palvelemaan jopa kolme kertaa nykyistä suuremman asiakasmäärän.
Osa opinnäytetyöstä ja sen liitteistä on määritelty salaisiksi, ja näin ollen poistettu tästä julkaisusta.