Venäläismatkailijoita Etelä-Pohjanmaalle. Hankesuunnitelman laadinta.
Rintala, Jaana (2012)
Rintala, Jaana
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia hankesuunnitelma venäläismatkailijoiden saamiseksi Etelä-Pohjanmaalle. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä matkailun markkinointiin sekä venäläismatkailijoihin matkailumarkkinoinnin kohderyhmänä. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli kuvata ja käsitellä hankesuunnitelman laadintaprosessin eri vaiheita. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli tuottaa ehdotuksia siihen, miten hankesuunnitelmasta edetään eteenpäin.
Asiakaskeskeisyys on sitä, että asiakkaat ja heidän tarpeensa ohjaavat yrityksen toimintaa. Potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja toiveita voi kartoittaa hyödyntämällä tutkittua tietoa. Asiakkaat ovat jo Internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Ostoaikeissa olevat asiakkaat on tavoitettava oikealla hetkellä. Tehokas Internet-markkinointi edellyttää uudenlaista markkinointiajattelua, erilaisten ostajapersoonien ja näiden tietotarpeiden tunnistamista sekä asiakkaiden ja hakukoneiden arvostamaa sisällöntuotantoa. Selkeät, toimintavarmat ja käyttäjäystävälliset verkkosivut ovat Internet-markkinoinnin perusta myös tulevaisuudessa.
Hankesuunnitelman laadintaprosessi käynnistyi esiselvityksellä. Matkailuyrityksille keväällä 2011 tehdyn kyselyn vastaukset osoittivat, että yrityksillä on kiinnostusta tavoitella venäläismatkailijoita. Hankesuunnitelman laadinta käynnistyi huhtikuussa 2011, mutta rahoittajan vastaus viivästyi. Syksyllä 2011 hankesuunnitelmaa jouduttiin muokkaamaan ja siitä tuli kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe käsitti isojen kärkitoimijoiden sekä kuntien sitouttamisen hankkeeseen, venäjänkielisen projektipäällikön rekrytoinnin sekä alueportaalin rakentamisen. Toisessa vaiheessa oli tarkoitus sitouttaa mukaan myös pienempiä matkailuyrityksiä sekä käynnistää portaalin markkinointi – mahdollisen hankerahoituksen turvin.
Venäjänkielisen verkkotunnuksen nimeäminen on yksi sivuston hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä. Verkkotunnusta on hyvä markkinoida myös verkon ulkopuolella. Täsmämarkkinointia tulisi kohdentaa jo Suomeen saapuneille venäläismatkailijoille.
Asiakaskeskeisyys on sitä, että asiakkaat ja heidän tarpeensa ohjaavat yrityksen toimintaa. Potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja toiveita voi kartoittaa hyödyntämällä tutkittua tietoa. Asiakkaat ovat jo Internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Ostoaikeissa olevat asiakkaat on tavoitettava oikealla hetkellä. Tehokas Internet-markkinointi edellyttää uudenlaista markkinointiajattelua, erilaisten ostajapersoonien ja näiden tietotarpeiden tunnistamista sekä asiakkaiden ja hakukoneiden arvostamaa sisällöntuotantoa. Selkeät, toimintavarmat ja käyttäjäystävälliset verkkosivut ovat Internet-markkinoinnin perusta myös tulevaisuudessa.
Hankesuunnitelman laadintaprosessi käynnistyi esiselvityksellä. Matkailuyrityksille keväällä 2011 tehdyn kyselyn vastaukset osoittivat, että yrityksillä on kiinnostusta tavoitella venäläismatkailijoita. Hankesuunnitelman laadinta käynnistyi huhtikuussa 2011, mutta rahoittajan vastaus viivästyi. Syksyllä 2011 hankesuunnitelmaa jouduttiin muokkaamaan ja siitä tuli kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe käsitti isojen kärkitoimijoiden sekä kuntien sitouttamisen hankkeeseen, venäjänkielisen projektipäällikön rekrytoinnin sekä alueportaalin rakentamisen. Toisessa vaiheessa oli tarkoitus sitouttaa mukaan myös pienempiä matkailuyrityksiä sekä käynnistää portaalin markkinointi – mahdollisen hankerahoituksen turvin.
Venäjänkielisen verkkotunnuksen nimeäminen on yksi sivuston hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä. Verkkotunnusta on hyvä markkinoida myös verkon ulkopuolella. Täsmämarkkinointia tulisi kohdentaa jo Suomeen saapuneille venäläismatkailijoille.