YHTEINEN SYKE : Kohti ensembleteatteria ohjaajan näkökulmasta
Paavilainen, Liina-Maija (2012)
Paavilainen, Liina-Maija
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015753
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus, joka käsittelee ensembletyöskentelyä teatteriohjaajan näkökulmasta. Työn taiteellisena osiona tekijä ohjasi Okko Leon näytelmän Täyspuuvillakuosi Pohjoismaisen taidekoulun tiloihin Kokkolaan. Työryhmä, myöhemmältä nimeltään MURTO Ensemble, koostui tekijän kanssaopiskelijoista Centria ammattikorkeakoulusta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus ohjaamiseen ja yhteisöllisyyden kokemuksen saavuttamiseen. Nämä asiat yhdistyivät ensemblen ohjaamisessa. Tekijä koki Täyspuuvillakuosin prosessin onnistuneeksi ja työryhmän yhtenäiseksi, ja halusi tutkia, mitkä asiat prosessissa vaikuttivat siihen, että työryhmästä muotoutui ensemble.
Tutkimusmateriaali koostui tekijän työpäiväkirjasta, näyttelijöiden teemahaastatteluista sekä teatteri- ja ryhmäprosessikirjallisuudesta. Tekijä avaa Täyspuuvillakuosin harjoituskautta, ja nostaa esiin teemoja, jotka hänen mielestään vaikuttivat ensemblen muotoutumiseen. Näitä ovat kontakti, kuunteleminen, vuorovaikutus ohjaajan ja näyttelijän välillä, musiikki, ulkoiset olosuhteet, flow ja intuitio. Lisäksi tekijä pohtii ohjaajan roolia ensembleprosessissa.
Tekijälle selvisi, että ohjaajan on mahdollista luoda olosuhteet, jotka ovat otolliset ensemblen syntymiselle. Ensemblen syntyminen vaatii kuitenkin koko työryhmän halun ja sitoutumisen. Opinnäytetyö on lisännyt tekijänsä osaamista ohjaajantyön alueella.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus ohjaamiseen ja yhteisöllisyyden kokemuksen saavuttamiseen. Nämä asiat yhdistyivät ensemblen ohjaamisessa. Tekijä koki Täyspuuvillakuosin prosessin onnistuneeksi ja työryhmän yhtenäiseksi, ja halusi tutkia, mitkä asiat prosessissa vaikuttivat siihen, että työryhmästä muotoutui ensemble.
Tutkimusmateriaali koostui tekijän työpäiväkirjasta, näyttelijöiden teemahaastatteluista sekä teatteri- ja ryhmäprosessikirjallisuudesta. Tekijä avaa Täyspuuvillakuosin harjoituskautta, ja nostaa esiin teemoja, jotka hänen mielestään vaikuttivat ensemblen muotoutumiseen. Näitä ovat kontakti, kuunteleminen, vuorovaikutus ohjaajan ja näyttelijän välillä, musiikki, ulkoiset olosuhteet, flow ja intuitio. Lisäksi tekijä pohtii ohjaajan roolia ensembleprosessissa.
Tekijälle selvisi, että ohjaajan on mahdollista luoda olosuhteet, jotka ovat otolliset ensemblen syntymiselle. Ensemblen syntyminen vaatii kuitenkin koko työryhmän halun ja sitoutumisen. Opinnäytetyö on lisännyt tekijänsä osaamista ohjaajantyön alueella.