Viikkopalautejärjestelmä yrittäjyyskoulutuksessa oppimisprosessien tukena
Keskitalo, Päivi (2006)
Keskitalo, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915538
Tiivistelmä
Aikuiskoulutuksessa on viime vuosina puhuttu paljon opiskelija- ja asiakaspalautteen merkityksestä, mutta sen toteutus ja hyödyntäminen on jäänyt puolitiehen. Varsinkin julkisella sektorilla aikuiskoulutus ja sen kehittäminen on edelleen hyvin oppilaitoskeskeistä. Opiskelijoilta kerätään loppupalautteita, muttei useinkaan viikkopalautteita. Saatua palautetta ei tästä johtuen voida hyödyntää opiskelijan ohjauksessa koulutuksen aikana. Esmo Oy:ssa on kehitelty uusia opiskelijan oppimisprosessia edistäviä ohjauksen muotoja. Asiakaskeskeisyydellä ja oppimisprosesseja tukevalla ohjauksella yritys on erottunut muista palveluntuottajista, saanut erinomaisia opiskelijapalautteita ja menestynyt poikke-uksellisen hyvin koulutusten kilpailutuksissa.
Tässä kehittämishanketyössä tarkasteltiin Esmo Oy:n asiakkaita ja heidän intressejä yrittäjyyskoulutuksessa. Lisäksi kuvattiin yrityksen viikkopalautejärjestelmä, mihin tarpeeseen se laadittiin, miten sitä käytettiin ja hyödynnettiin opiskelijan ohjauksessa ja asiakaskeskeisten koulutuspalveluiden tuottamisessa. Opiskelijapalautteen avulla pystyttiin tukemaan opiskelijoiden oppimisprosesseja ja tarpeen vaatiessa mm. tarkistamaan koulutuksen sisältöä. Viikkopalautejärjestelmä osoitti toimivuutensa ja se vakiintui pysyväksi osaksi yrittäjyyskoulutusta ja Esmo Oy:n tuottamia koulutuspalveluja.
Tässä kehittämishanketyössä tarkasteltiin Esmo Oy:n asiakkaita ja heidän intressejä yrittäjyyskoulutuksessa. Lisäksi kuvattiin yrityksen viikkopalautejärjestelmä, mihin tarpeeseen se laadittiin, miten sitä käytettiin ja hyödynnettiin opiskelijan ohjauksessa ja asiakaskeskeisten koulutuspalveluiden tuottamisessa. Opiskelijapalautteen avulla pystyttiin tukemaan opiskelijoiden oppimisprosesseja ja tarpeen vaatiessa mm. tarkistamaan koulutuksen sisältöä. Viikkopalautejärjestelmä osoitti toimivuutensa ja se vakiintui pysyväksi osaksi yrittäjyyskoulutusta ja Esmo Oy:n tuottamia koulutuspalveluja.