Ottelutapahtuman markkinointisuunnitelma Case: FBT PiTU
Vuorinen, Anu (2021)
Vuorinen, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105036679
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin ottelutapahtuman markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle FBT PiTU:lle. Kun joukkue nousi kaudella 2020-2021 Suomi-sarjaan, huomattiin tarve kehittää kentän ulkopuolista toimintaa ja yhdessä aihe rajattiin markkinoinnin kehittämiseen.
Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan markkinointia ja tavoitteena oli luoda yksinkertaisia ja käytännönläheisiä markkinointitoimenpiteitä ottelutapahtumaa varten. Työn toiminnallisuudesta johtuen, luotiin konkreettinen tuotos, joka tässä tapauksessa oli ottelutapahtuman markkinointisuunnitelma. Suunnitelma löytyy työn lopusta liitteenä 2.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tapahtumasuunnittelua, -markkinointia, urheilumarkkinointia sekä lyhyesti markkinointisuunnitelmaa. Työhön kerättiin aineistoa muun muassa haastatteluilla, joita kerääntyi kolme kappaletta. Kaksi haastattelua suoritettiin Teamisissa ja yksi sähköpostitse. Haastateltavina oli henkilöitä, jotka työssään markkinoivat urheilua ja urheilutapahtumia. Työssä tehtiin myös SWOT-analyysi, jotta saatiin analysoitua FBT PiTU:n lähtötilanne.
Suunnitelmassa esiteltiin toimenpiteitä, joita suoritetaan ennen ottelua, ottelun aikana ja ottelun jälkeen. Toimenpiteet luotiin yksinkertaiseksi, jotta toimeksiantajan on helppo ottaa ne käyttöön.
Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan markkinointia ja tavoitteena oli luoda yksinkertaisia ja käytännönläheisiä markkinointitoimenpiteitä ottelutapahtumaa varten. Työn toiminnallisuudesta johtuen, luotiin konkreettinen tuotos, joka tässä tapauksessa oli ottelutapahtuman markkinointisuunnitelma. Suunnitelma löytyy työn lopusta liitteenä 2.
Teoriaosuudessa käytiin läpi tapahtumasuunnittelua, -markkinointia, urheilumarkkinointia sekä lyhyesti markkinointisuunnitelmaa. Työhön kerättiin aineistoa muun muassa haastatteluilla, joita kerääntyi kolme kappaletta. Kaksi haastattelua suoritettiin Teamisissa ja yksi sähköpostitse. Haastateltavina oli henkilöitä, jotka työssään markkinoivat urheilua ja urheilutapahtumia. Työssä tehtiin myös SWOT-analyysi, jotta saatiin analysoitua FBT PiTU:n lähtötilanne.
Suunnitelmassa esiteltiin toimenpiteitä, joita suoritetaan ennen ottelua, ottelun aikana ja ottelun jälkeen. Toimenpiteet luotiin yksinkertaiseksi, jotta toimeksiantajan on helppo ottaa ne käyttöön.