Avainkumppanuusprosessin toteuttaminen ja kehittäminen Laurea-ammattikorkeakoulu Oy:lle
Nguyen, Dan (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nguyen, Dan
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli Laurea-ammattikorkeakoulun avainkumppanuusprosessin kehittäminen. Tavoitteena oli testata erilaisia asiakashankinnan ja markkinoinnin keinoja avainkumppanuuksien hankkimiseksi ja selvittää, millaisia tuloksia toimenpiteet tuottivat. Tavoitteena oli myös selvittää Laurean avainkumppanuuksien myynnistä vastaavien henkilöiden näkemyksiä avainkumppanuusprosessin nykytilasta ja kehittämisestä. Opinnäytetyön tuloksena oli tuottaa Laurealle uusia avainkumppaneita ja saada tietoa siitä, kuinka avainkumppanuusprosessia voisi kehittää entistä tehokkaammaksi.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee business to business myyntiä ja markkinointia, asiakashankintaa, sähköpostiamarkkinointia, inbound-markkinointia ja toiminnallisen opinnäytetyön tekemistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä toteutettiin seuraavat toimenpiteet: sähköpostimarkkinointia, LinkedIn-kampanjoita, webinaari ja avainkumppanuuden kehittämisestä ja myynnistä kolmen vastaavien asiantuntijoiden haastattelut.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena tuotettiin kehittämissuunnitelma avainkumppanuusprosessin kehittämiseksi. Laurean tulisi jatkaa tutkijan toteuttamia toimenpiteitä uusien kumppanuuksien hankkimiseksi, osallistaa henkilökuntaansa avainkumppanuusprosessiin enemmän ja palkata henkilö tukemaan aluepalvelupäälliköitä avainkumppanuusprosessissa. Näiden lisäksi tuloksena saatiin neljä uutta avainkumppanuutta Laurealle. Tutkimuksen tuotokset olivat asetetun tavoitteen mukaisia ja niitä pystytään hyödyntämään jatkokehitystä varten. Olisi suositeltavaa, että Laurea ottaisi kehittämissuunnitelmassa esille tuodut asiat omaan avainkumppanuusprosessiinsa niin pian kuin mahdollista.
Asiasanat: asiakashankinta, linkedIn, b2b, inbound-markkinointi, toiminnallinen opinnäytetyö, avainkumppanuus
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee business to business myyntiä ja markkinointia, asiakashankintaa, sähköpostiamarkkinointia, inbound-markkinointia ja toiminnallisen opinnäytetyön tekemistä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyössä toteutettiin seuraavat toimenpiteet: sähköpostimarkkinointia, LinkedIn-kampanjoita, webinaari ja avainkumppanuuden kehittämisestä ja myynnistä kolmen vastaavien asiantuntijoiden haastattelut.
Opinnäytetyön keskeisimpänä tuloksena tuotettiin kehittämissuunnitelma avainkumppanuusprosessin kehittämiseksi. Laurean tulisi jatkaa tutkijan toteuttamia toimenpiteitä uusien kumppanuuksien hankkimiseksi, osallistaa henkilökuntaansa avainkumppanuusprosessiin enemmän ja palkata henkilö tukemaan aluepalvelupäälliköitä avainkumppanuusprosessissa. Näiden lisäksi tuloksena saatiin neljä uutta avainkumppanuutta Laurealle. Tutkimuksen tuotokset olivat asetetun tavoitteen mukaisia ja niitä pystytään hyödyntämään jatkokehitystä varten. Olisi suositeltavaa, että Laurea ottaisi kehittämissuunnitelmassa esille tuodut asiat omaan avainkumppanuusprosessiinsa niin pian kuin mahdollista.
Asiasanat: asiakashankinta, linkedIn, b2b, inbound-markkinointi, toiminnallinen opinnäytetyö, avainkumppanuus