Asiakastyytyväisyys SPR:n ystävätoiminnassa
Keskikuru, Tiina; Lasikari, Rose (2012)
Keskikuru, Tiina
Lasikari, Rose
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia SPR:n ystävätoiminnan asiakastyytyväisyyttä Vaasassa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mikä on suurin anti, jonka ystävätoiminnan asiakkaat kokevat saavansa. Muita selvitettäviä asioita olivat ystävätoiminnan vaikutus aktiivisuuteen, yksinäisyyteen ja asiakkaan arkipäivään yleensä.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli pääosin strukturoituja kysymyksiä, sekä yksi avoin kysymys. Viitekehyksessä käsiteltiin Punaista Ristiä, yksinäisyyttä, vapaaehtoistyötä, toimijuutta ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus osoitti, että Vaasan SPR:n ystävätoiminnan asiakkaat olivat tyytyväisiä toimintaan kokonaisuudessaan, sekä ystävätoimintaan että SPR:ään yleensä. Selvisi, että ystävä poisti tehokkaasti yksinäisyyden tunnetta ja vahvisti asiakkaan omaa arkipäivää ja siinä toimimista. Yksi koetuista hyödyistä oli auttaminen yleensä, kuten esimerkiksi käynti pankissa tai ulkona liikkuminen.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli pääosin strukturoituja kysymyksiä, sekä yksi avoin kysymys. Viitekehyksessä käsiteltiin Punaista Ristiä, yksinäisyyttä, vapaaehtoistyötä, toimijuutta ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus osoitti, että Vaasan SPR:n ystävätoiminnan asiakkaat olivat tyytyväisiä toimintaan kokonaisuudessaan, sekä ystävätoimintaan että SPR:ään yleensä. Selvisi, että ystävä poisti tehokkaasti yksinäisyyden tunnetta ja vahvisti asiakkaan omaa arkipäivää ja siinä toimimista. Yksi koetuista hyödyistä oli auttaminen yleensä, kuten esimerkiksi käynti pankissa tai ulkona liikkuminen.