Virtuaali-instrumentin kehitys Unity-pelimoottorilla
Heikkinen, Tuomo (2021)
Heikkinen, Tuomo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää MIDI-koskettimilla soitettava virtuaali-instrumentti käyttäen pelinkehitykseen yleisimmin käytettyä Unity-pelimoottoria hyödyntäen sen tarjoamia ominaisuuksia.
MIDI on 1980-luvun alkupuolella kehitetty standardiprotokolla, jolla sitä hyödyntävät laitteet, kuten koskettimet, saadaan kommunikoimaan keskenään. MIDI-laitteilla voidaan nykyään ohjata myös virtuaali-instrumentteja, joilla MIDI-laitteilta saadut viestit muutetaan esimerkiksi ääneksi. Nämä äänet voivat olla erilaisilla aaltomuodoilla ja synteeseillä tuotettuja syntetisaattorimaisia ääniä tai oikeiden soittimien äänistä tehtyjä ääninäytteitä.
Opinnäytetyössä kehitetty virtuaali-instrumentti sisältää muutaman aaltomuodon sisältävän oskillaattorin sekä arpeggiaattorin. Lisäksi virtuaali-instrumentin ääntä voidaan muokata hyödyntämällä Unity-pelimoottorista löytyvillä efekteillä.
Virtuaali-instrumentin toimivuudesta voidaan päätellä Unity-pelimoottorin soveltuvan myös ääntä käyttävien sovellusten kehitykseen pelien lisäksi. Unity-pelimoottorista puuttuu MIDI-laitteiden tuki, mutta se voidaan lisätä kolmannen osapuolen liitännäisellä, kunnes Unity-pelimoottorin kehittäjät lisäävät sellaisen itse. The goal of this Bachelor’s thesis was to develop a virtual instrument with Unity game engine that can be used with MIDI keyboard and that uses the features that Unity game engine provides.
MIDI is a standardized protocol that was made in early 1980s which can be used to make devices, such as keyboards, to communicate with each other. With MIDI devices, it is possible to control virtual instruments which translate data from MIDI devices to sounds, for example. These sounds can be synthesizer-like sounds which are made with different waveforms and syntheses or sound samples from real instruments.
The virtual instrument developed in this thesis contains an oscillator that can use various waveforms and an arpeggiator. The virtual instrument’s sound can be modified using filter effects that can be found in Unity game engine.
Based on the functionality of the virtual instrument, it can be concluded that Unity game engine is also suitable for development of audio applications besides games. Unity game engine lacks support for MIDI devices but it can be added to the game engine using a third-party plugin until it is added by the developers of the game engine.
MIDI on 1980-luvun alkupuolella kehitetty standardiprotokolla, jolla sitä hyödyntävät laitteet, kuten koskettimet, saadaan kommunikoimaan keskenään. MIDI-laitteilla voidaan nykyään ohjata myös virtuaali-instrumentteja, joilla MIDI-laitteilta saadut viestit muutetaan esimerkiksi ääneksi. Nämä äänet voivat olla erilaisilla aaltomuodoilla ja synteeseillä tuotettuja syntetisaattorimaisia ääniä tai oikeiden soittimien äänistä tehtyjä ääninäytteitä.
Opinnäytetyössä kehitetty virtuaali-instrumentti sisältää muutaman aaltomuodon sisältävän oskillaattorin sekä arpeggiaattorin. Lisäksi virtuaali-instrumentin ääntä voidaan muokata hyödyntämällä Unity-pelimoottorista löytyvillä efekteillä.
Virtuaali-instrumentin toimivuudesta voidaan päätellä Unity-pelimoottorin soveltuvan myös ääntä käyttävien sovellusten kehitykseen pelien lisäksi. Unity-pelimoottorista puuttuu MIDI-laitteiden tuki, mutta se voidaan lisätä kolmannen osapuolen liitännäisellä, kunnes Unity-pelimoottorin kehittäjät lisäävät sellaisen itse.
MIDI is a standardized protocol that was made in early 1980s which can be used to make devices, such as keyboards, to communicate with each other. With MIDI devices, it is possible to control virtual instruments which translate data from MIDI devices to sounds, for example. These sounds can be synthesizer-like sounds which are made with different waveforms and syntheses or sound samples from real instruments.
The virtual instrument developed in this thesis contains an oscillator that can use various waveforms and an arpeggiator. The virtual instrument’s sound can be modified using filter effects that can be found in Unity game engine.
Based on the functionality of the virtual instrument, it can be concluded that Unity game engine is also suitable for development of audio applications besides games. Unity game engine lacks support for MIDI devices but it can be added to the game engine using a third-party plugin until it is added by the developers of the game engine.