Nonverbaalisen animaatiohahmon äänisuunnittelu
Nakada, Haruna (2021)
Nakada, Haruna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060314029
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee nonverbaalisten animaatiohahmojen äänisuunnittelua. Opinnäytetyön teososana on toteutettu kolme animaatiolyhytelokuvaa, joissa tekijä on ollut äänisuunnittelijana. Animaatiolyhytelokuvat ovat Metropolian toisen vuoden 3D-animaatio opiskelijoiden kanssa tehtyjä yhteistyöprojekteja.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, miten äänisuunitella nonverbaalinen animaatiohahmo, ja selvittää, mitkä asiat herättävät mykän hahmon eloon uskottavasti.
Teoriaosassa käydään aluksi lyhyesti läpi, mitä on äänisuunnitelu ja mitä äänielementtejä äänisuunnittelu sisältää. Siinä mietitään kuvan ja äänen eroavaisuuksia ja sitä, miten kuva ja ääni voivat toimia yhdessä täydentäen toisiaan. Luvussa neljä käydään läpi animaation äänisuunnitelun ominaispiirteitä ja sitä, miten se eroaa fiktion äänisuunnittelusta. Luvussa viisi selvitetään, mitä on nonverbaalinen viestintä ja miten se liittyy animaatiohahmoihin.
Jokaisesta kolmesta teososan lyhytelokuvasta kerrotaan, mistä lähtökohdista projekti on alkanut ja kuinka työprosessi eteni. Läpi käydään myös jokainen animaatiohahmo: mistä äänistä hahmo rakentuu ja miten kyseiseen lopputulokseen päädyttiin.
Lopuksi analysoidaan teososana olevista animaatiolyhytelokuvista aiemmissa luvuissa läpikäytyjen teoreettisten tietojen avulla, mitkä asiat herättivät nonverbaaliset animaatiohahmot eloon ja miksi. Keskeisimpänä aiheena esiin nousee katsojan huomiopisteen johdattaminen äänellä hahmon tunteisiin, jotka ovat oleellisia tarinan kannalta.
Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, miten äänisuunitella nonverbaalinen animaatiohahmo, ja selvittää, mitkä asiat herättävät mykän hahmon eloon uskottavasti.
Teoriaosassa käydään aluksi lyhyesti läpi, mitä on äänisuunnitelu ja mitä äänielementtejä äänisuunnittelu sisältää. Siinä mietitään kuvan ja äänen eroavaisuuksia ja sitä, miten kuva ja ääni voivat toimia yhdessä täydentäen toisiaan. Luvussa neljä käydään läpi animaation äänisuunnitelun ominaispiirteitä ja sitä, miten se eroaa fiktion äänisuunnittelusta. Luvussa viisi selvitetään, mitä on nonverbaalinen viestintä ja miten se liittyy animaatiohahmoihin.
Jokaisesta kolmesta teososan lyhytelokuvasta kerrotaan, mistä lähtökohdista projekti on alkanut ja kuinka työprosessi eteni. Läpi käydään myös jokainen animaatiohahmo: mistä äänistä hahmo rakentuu ja miten kyseiseen lopputulokseen päädyttiin.
Lopuksi analysoidaan teososana olevista animaatiolyhytelokuvista aiemmissa luvuissa läpikäytyjen teoreettisten tietojen avulla, mitkä asiat herättivät nonverbaaliset animaatiohahmot eloon ja miksi. Keskeisimpänä aiheena esiin nousee katsojan huomiopisteen johdattaminen äänellä hahmon tunteisiin, jotka ovat oleellisia tarinan kannalta.