Rytminen pedagogia : Rytmi Orff-pedagogian näkökulmasta
Ylikoski, Tea (2012)
Ylikoski, Tea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716875
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on selvittää rytmiin liittyviä käsitteitä sekä avata Orff-pedagogiaa rytmin lähtökohdasta käsin. Työn tärkeintä aineistoa ovat Orff-pedagogien asiantuntijahaastattelut.
Aluksi selvitän, miksi rytmi on meille ihmisille luontaista. Rytmi näkyy kaikissa elämämme aspekteissa hengittämisestä luovaan toimintaan. Tämän jälkeen käsittelen Orff-pedagogiaa ja sen työtapoja. Orff-pedagogia painottaa ihmisestä itsestään löytyvää luovuutta ja sen vapauttamista taiteen keinoin. Orff-pedagogiassa ei pelkästään soiteta vaan puhe, liike, laulu ja kuuntelu kulkevat aina käsi kädessä. Orfissa rytmi on kaiken lähtökohta. Sitä lähdetään työstämään usein kehon tai puheen kautta, prosessi voi huipentua improvisointiin ja säveltämiseen.
Toivon työstäni olevan hyötyä kaikille musiikkipedagogeille ja kenelle tahansa, joka on kiinnostunut rytmistä ilmiönä sekä Orff-pedagogiasta.
Aluksi selvitän, miksi rytmi on meille ihmisille luontaista. Rytmi näkyy kaikissa elämämme aspekteissa hengittämisestä luovaan toimintaan. Tämän jälkeen käsittelen Orff-pedagogiaa ja sen työtapoja. Orff-pedagogia painottaa ihmisestä itsestään löytyvää luovuutta ja sen vapauttamista taiteen keinoin. Orff-pedagogiassa ei pelkästään soiteta vaan puhe, liike, laulu ja kuuntelu kulkevat aina käsi kädessä. Orfissa rytmi on kaiken lähtökohta. Sitä lähdetään työstämään usein kehon tai puheen kautta, prosessi voi huipentua improvisointiin ja säveltämiseen.
Toivon työstäni olevan hyötyä kaikille musiikkipedagogeille ja kenelle tahansa, joka on kiinnostunut rytmistä ilmiönä sekä Orff-pedagogiasta.