TUTTI, Tuutorin turva ja tuki : - Opas tuutoreille
Viljamaa, Minna (2009)
Viljamaa, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää Laureassa tapahtuvaa opiskelijatuutorointia (jatkossa tuutorointi). Kehitysideana on oppaan tekeminen tuutoreille. Oppaan tilaajana toimii Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta eli LAUREAMKO, joka vastaa tuutoroinnista Laureassa. LAUREAMKOn edustajana opasta tehdessä on toiminut pääasiassa tuutorsihteeri.
Tällä hetkellä tuutorointi Laureassa painottuu pääasiassa syksyyn. Tuutorit aloittavat toimintansa innokkaina, mutta syksyn muutaman ensimmäisen viikon jälkeen toiminta usein lakkaa. Oppaan avulla pyritään poistamaan sitä epätietoisuutta, että tuutorit eivät tiedä mitä he voisivat syksyn jälkeen tehdä. Oppaassa on huomioitu myös se, että nykyään Laureassa aloittaa suuri määrä opiskelijoita tammikuussa.
Oppaan sisältö pohjautuu tuutoroinnin vuosikelloon, joka löytyy oppaan alkusivuilta. Vuosikelloon on kirjattu kaikki tuutorin tehtävät samalle aukeamalle. Oppaaseen on koottu tuutorin tehtävät kuukausittain, ja ne on kirjoitettu auki. Näin tuutorin on helppo tarkistaa mitä milloinkin tulee tehdä. Oppaaseen on koottu myös erilaisia vinkkejä mm. ryhmäytystä ja tuutoritunteja silmällä pitäen.
Opasta koottaessa tein yhteistyötä tuutoreiden sekä opettajatuutoreiden kanssa. Heiltä pyydettiin ajatuksia ja kommentteja siitä, mitä he toivoisivat oppaasta löytyvän. Opas on siis koottu sen käyttäjien sekä tuutoroinnin parissa työskentelevien tarpeita kuunnellen. Yhteistyön opettajatuutoreiden kanssa toivotaan edistävän sitä, että eri toimipisteissä tapahtuvan tuutoroinnin linjojen yhtenäistäminen.
Viime aikoina esille on noussut opiskelijoiden hyvinvointi. Usein hyvinvoinnin edistäjänä ajatellaan vain jotakin yhtä asiaa, eikä suurempaa kokonaisuutta. Opinnäytetyötä tehdessäni olen pyrkinyt tuomaan esille sitä, kuinka tuutorointi on yksi merkittävä tekijä opiskelijoiden hyvinvoinnissa.
Opasta on arvioitu työtä tehdessä kirjoitetun oppimispäiväkirjan ja tuutoreina toimineiden sekä LAUREAMKOn tuutorsihteerin kommenttien myötä. Arviointia pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että opas on tavoitteiden mukainen.
Tällä hetkellä tuutorointi Laureassa painottuu pääasiassa syksyyn. Tuutorit aloittavat toimintansa innokkaina, mutta syksyn muutaman ensimmäisen viikon jälkeen toiminta usein lakkaa. Oppaan avulla pyritään poistamaan sitä epätietoisuutta, että tuutorit eivät tiedä mitä he voisivat syksyn jälkeen tehdä. Oppaassa on huomioitu myös se, että nykyään Laureassa aloittaa suuri määrä opiskelijoita tammikuussa.
Oppaan sisältö pohjautuu tuutoroinnin vuosikelloon, joka löytyy oppaan alkusivuilta. Vuosikelloon on kirjattu kaikki tuutorin tehtävät samalle aukeamalle. Oppaaseen on koottu tuutorin tehtävät kuukausittain, ja ne on kirjoitettu auki. Näin tuutorin on helppo tarkistaa mitä milloinkin tulee tehdä. Oppaaseen on koottu myös erilaisia vinkkejä mm. ryhmäytystä ja tuutoritunteja silmällä pitäen.
Opasta koottaessa tein yhteistyötä tuutoreiden sekä opettajatuutoreiden kanssa. Heiltä pyydettiin ajatuksia ja kommentteja siitä, mitä he toivoisivat oppaasta löytyvän. Opas on siis koottu sen käyttäjien sekä tuutoroinnin parissa työskentelevien tarpeita kuunnellen. Yhteistyön opettajatuutoreiden kanssa toivotaan edistävän sitä, että eri toimipisteissä tapahtuvan tuutoroinnin linjojen yhtenäistäminen.
Viime aikoina esille on noussut opiskelijoiden hyvinvointi. Usein hyvinvoinnin edistäjänä ajatellaan vain jotakin yhtä asiaa, eikä suurempaa kokonaisuutta. Opinnäytetyötä tehdessäni olen pyrkinyt tuomaan esille sitä, kuinka tuutorointi on yksi merkittävä tekijä opiskelijoiden hyvinvoinnissa.
Opasta on arvioitu työtä tehdessä kirjoitetun oppimispäiväkirjan ja tuutoreina toimineiden sekä LAUREAMKOn tuutorsihteerin kommenttien myötä. Arviointia pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että opas on tavoitteiden mukainen.