Varhaiskasvatussuunnitelman merkitys lastentarhanopettajan ohjaustyössä
Järvenpää, Sanna (2012)
Järvenpää, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, mitä lastentarhanopettajan ohjaustyö on, mitkä asiat siihen vaikuttavat ja varhaiskasvatussuunnitelmassa korostettujen arvojen nä-kyminen käytännön ohjaustyössä.
Työssä tutkittiin lastentarhanopettajan ohjaustyötä, siihen liittyviä ominaisuuksia ja haasteita. Lisäksi tutkimuksessa keskityttiin haastateltavien lastentarhanopettajien päiväkodin oman varhaiskasvatussuunnitelman arvojen käytännön toteutumiseen heidän ohjaustyössään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jossa kysyttiin avoimilla kysymyksillä vastauksia näihin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajan nimikkeellä päiväkodissa työskentelevää henkilöä, joista kolme oli lastentarhanopettajaa, kaksi sosionomia (AMK) ja yksi sosiaalikasvattaja. Tutkimus osoitti, että suunnittelulla on suuri merkitys lasten ohjaustyöhön ja var-haiskasvatussuunnitelman arvoja toteutetaan käytännössä monipuolisesti lasten eh-doilla ja heidän lähtökohdistaan.
Työssä tutkittiin lastentarhanopettajan ohjaustyötä, siihen liittyviä ominaisuuksia ja haasteita. Lisäksi tutkimuksessa keskityttiin haastateltavien lastentarhanopettajien päiväkodin oman varhaiskasvatussuunnitelman arvojen käytännön toteutumiseen heidän ohjaustyössään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua, jossa kysyttiin avoimilla kysymyksillä vastauksia näihin kysymyksiin. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajan nimikkeellä päiväkodissa työskentelevää henkilöä, joista kolme oli lastentarhanopettajaa, kaksi sosionomia (AMK) ja yksi sosiaalikasvattaja. Tutkimus osoitti, että suunnittelulla on suuri merkitys lasten ohjaustyöhön ja var-haiskasvatussuunnitelman arvoja toteutetaan käytännössä monipuolisesti lasten eh-doilla ja heidän lähtökohdistaan.