Kasvatuskumppanuus päivähoidossa työntekijän näkökulmasta
Lankila, Hanna-Mari (2012)
Lankila, Hanna-Mari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Kasvatuskumppanuus luo pohjan lapsen tärkeiden aikuisten yhteiselle, mutta jaetulle kasvatustehtävälle. Kasvatuskumppanuus on varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä vanhempien välinen vastavuoroinen vuorovaikutussuhde, jossa yhdistyvät lasta koskevat tiedot ja kokemukset. Työntekijöiden ammatillisuus sekä lasten vanhempien tuntemus lapsesta synnyttävät kumppanuussuhteen, jonka tavoitteena on lapsen hoidon, kasvatuksen, opettamisen sekä molempien osapuolten ymmärrystä hyödyntämä työtapa. Kasvatuskumppanuudessa lapselle tärkeät aikuiset kehittävät kykyään kuulla lasta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä kasvatuskumppanuus on ja mitä sillä tarkoitetaan. Kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksen puolella työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta on pääkohtana tutkimuksessani. Se, miten työntekijä kokee kasvatuskumppanuuden toteutuvan lasten vanhempien kanssa päivähoidossa ja mitä hyviä ja huonoja kokemuksia työntekijällä on tästä työmuodosta. Näihin kysymyksiin olen opinnäytetyössäni hakenut vastauksia niin teoria pohjan kautta kuin myös työntekijöille tekemälläni kyselylomakkeella.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Tein kirjalliset kyselylomakkeet päiväkodeissa työskenteleville henkilöille, jotka toimitin työntekijöille sähköpostin välityksellä. Haastattelin myös muutamaa työntekijää henkilökohtaisesti avoimen keskustelun kautta, jossa kasvatuskumppanuus työntekijän omassa työssään oli pääaiheena. Näin sain henkilökohtaisempaa tietoa siitä, kuinka päiväkodissa työskentelevä kokee kasvatuskumppanuuden.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset: Opinnäytetyöstäni ja tekemistäni kyselyistä käy ilmi, että kasvatuskumppanuus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja kuuluu suurena osana lapsen elämään. Päivähoidon henkilökunnan merkitystä kasvatuskumppanuudessa ei voi korostaa liikaa, sillä ammattitaitoisen työntekijän tietämys ja kokemukset kasvatuskumppanuudesta edes auttavat yhteistyötä vanhempien kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä vasta melko uusi, mutta enemmän ihmisten tietouteen tuleva termi, jota varhaiskasvatuksessa tullaan tulevaisuudessa varmasti käyttämään enemmän ja sen merkitys korostuu. Thesis description: Partnership for promoting the well-being of children provides the basis for the shared task of upbringing for the adults in a child`s life. This partnership is mutual interaction between early childhood education professionals and parents, which combines the information and experiencies concerning the child. The professionalism of the employees and the knowledge of the child`s parents create a mutual understanding between them, which aims to benefit the child`s care, education and upbringning. The adults who are important for the child develop their capability to listen to the child in partnership for promoting the well-being of the child.
Theoretical summary: My thesis aims to study and explain what is educational part-nership, and how it is understood. Educational partnership from the point of view of professionals who are work in early childhood education, is the center of my research. To be more exact the early childhood professionals good and bad experiences of educa-tional partnership with the parents in day care. I have tried to find the answers to these questions in my thesis by reviewing theory material and also by a questionnaire answers from employees in this field.
Methodological summary: My thesis is a qualitative study. I made questionnaire forms for the persons working in day care centers, which I distributed via email. I also inter-viewed personally some of the employees personally who specialize in educational partnership, in order to get more open and broad picture of the matter. By doing so I received more personal feedback on how daycare workers experience the partnership with the parents.
Main results and conclusions: My thesis clearly shows that partnership promoting the well-being of the child is a big part of early childhood education. The importance of daycare staff cannot be stressed enough in educational partnership, for the knowledge and experience of professional educators helps greatly the collaboration with parents. Though as a concept promoting partnership is quite new, it is used more and more in early childhood upbringing, where its significance has been noticed and emphasized greatly.
Key words: Daycare, early childhood education, early raising company ship
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä kasvatuskumppanuus on ja mitä sillä tarkoitetaan. Kasvatuskumppanuus varhaiskasvatuksen puolella työskentelevien työntekijöiden näkökulmasta on pääkohtana tutkimuksessani. Se, miten työntekijä kokee kasvatuskumppanuuden toteutuvan lasten vanhempien kanssa päivähoidossa ja mitä hyviä ja huonoja kokemuksia työntekijällä on tästä työmuodosta. Näihin kysymyksiin olen opinnäytetyössäni hakenut vastauksia niin teoria pohjan kautta kuin myös työntekijöille tekemälläni kyselylomakkeella.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Tein kirjalliset kyselylomakkeet päiväkodeissa työskenteleville henkilöille, jotka toimitin työntekijöille sähköpostin välityksellä. Haastattelin myös muutamaa työntekijää henkilökohtaisesti avoimen keskustelun kautta, jossa kasvatuskumppanuus työntekijän omassa työssään oli pääaiheena. Näin sain henkilökohtaisempaa tietoa siitä, kuinka päiväkodissa työskentelevä kokee kasvatuskumppanuuden.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset: Opinnäytetyöstäni ja tekemistäni kyselyistä käy ilmi, että kasvatuskumppanuus on tärkeä osa varhaiskasvatusta ja kuuluu suurena osana lapsen elämään. Päivähoidon henkilökunnan merkitystä kasvatuskumppanuudessa ei voi korostaa liikaa, sillä ammattitaitoisen työntekijän tietämys ja kokemukset kasvatuskumppanuudesta edes auttavat yhteistyötä vanhempien kanssa. Kasvatuskumppanuus on käsitteenä vasta melko uusi, mutta enemmän ihmisten tietouteen tuleva termi, jota varhaiskasvatuksessa tullaan tulevaisuudessa varmasti käyttämään enemmän ja sen merkitys korostuu.
Theoretical summary: My thesis aims to study and explain what is educational part-nership, and how it is understood. Educational partnership from the point of view of professionals who are work in early childhood education, is the center of my research. To be more exact the early childhood professionals good and bad experiences of educa-tional partnership with the parents in day care. I have tried to find the answers to these questions in my thesis by reviewing theory material and also by a questionnaire answers from employees in this field.
Methodological summary: My thesis is a qualitative study. I made questionnaire forms for the persons working in day care centers, which I distributed via email. I also inter-viewed personally some of the employees personally who specialize in educational partnership, in order to get more open and broad picture of the matter. By doing so I received more personal feedback on how daycare workers experience the partnership with the parents.
Main results and conclusions: My thesis clearly shows that partnership promoting the well-being of the child is a big part of early childhood education. The importance of daycare staff cannot be stressed enough in educational partnership, for the knowledge and experience of professional educators helps greatly the collaboration with parents. Though as a concept promoting partnership is quite new, it is used more and more in early childhood upbringing, where its significance has been noticed and emphasized greatly.
Key words: Daycare, early childhood education, early raising company ship