Kulttuurierojen ymmärtäminen: Mitä suomalaisten yritysten tulisi tietää Japanin yrityskulttuurista
Helin, Heidi (2021)
Helin, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kulttuurieroja suomalaisen ja japanilaisen yrityskulttuurin välillä. Eroja ymmärtämällä suomalaiset yritykset voivat parantaa mahdollisuuksiaan laajentua Japanin yritysmarkkinoille. Tutkimus suunnattiin koskemaan suomalaisia yrityksiä, joilla on mielenkiintoa laajentua Japanin markkinoille. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä 15 henkeä, joista kuusi oli suomalaisia ja joilla oli kokemusta työskentelystä japanilaisten kanssa joko Suomessa tai Japanissa. Loput haastatelluista olivat japanilaisia ja koska tutkimus perustui suomalaisten kokemuksiin japanilaisesta yrityskulttuurista, eivät heidän haastatteluosuutensa päätyneet opinnäytetyön aineistoon.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui aiheisiin perehtyneiden asiantuntijoiden kirjoittamista lähteistä, kuten kirjoista ja verkkosivuista ja joissa käsiteltiin yrityskulttuuria, kulttuureja ja niiden ulottuvuuksia sekä Japanin kulttuurin ominaisuuksia, tapoja ja käsitteitä. Tietoperustan lisäksi työssä käytettiin hyväksi aineistoa, joka kerättiin haastattelujen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen vuoden 2021 aikana. Tutkimuksen tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jonka avulla haastateltiin yhdeksää japanilaista ja kuutta suomalaista, jotka olivat työnsä puolesta sidoksissa japanilaiseen yrityskulttuuriin ja joista vain suomalaisten vastaukset päätyivät aineistoon. Haastattelujen kesto oli noin 30–60 minuuttia. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin osana vielä julkaisematonta erillistä tutkimusta liittyen japanilaiseen yritysviestintään (SUNYA21 – Suomalaisjapanilaista yritysviestintää 2021). Tutkimuksessa pyrittiin selventämään, mitkä olivat suomalaisille suurimmat kulttuurierot japanilaista ja suomalaista yrityskulttuuria verrattaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös japanilaisten ja suomalaisten yrityskulttuurien erityispiirteitä.
Tutkimuksessa todettiin, että suomalaisen ja japanilaisen yrityskulttuurin välillä on monia eroavaisuuksia, jotka pohjautuvat maiden omiin kulttuureihin. Yhdeksi suurimmista eroista nousi suomalaisten individualistisuus verrattuna japanilaisten kollektiivisuuteen yhteiskunnallisella tasolla. Monet japanilaisen kulttuurin ilmiöt perustuvat ryhmäkulttuurin, hierakkisuuden ja perinteiden ymmärtämisen sekä kunnioittamisen tärkeyteen. Ulkoisten ilmiöiden, kuten pukeutumisen ja käyttäytymismallien sijasta esiin nousivat japanilaisen viestinnän, pääosin puhumattomuuden tärkeys sekä kielen osaamisen vaikutus japanilaisen kulttuurin ymmärtämisessä ja sisäistämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui aiheisiin perehtyneiden asiantuntijoiden kirjoittamista lähteistä, kuten kirjoista ja verkkosivuista ja joissa käsiteltiin yrityskulttuuria, kulttuureja ja niiden ulottuvuuksia sekä Japanin kulttuurin ominaisuuksia, tapoja ja käsitteitä. Tietoperustan lisäksi työssä käytettiin hyväksi aineistoa, joka kerättiin haastattelujen avulla.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen vuoden 2021 aikana. Tutkimuksen tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, jonka avulla haastateltiin yhdeksää japanilaista ja kuutta suomalaista, jotka olivat työnsä puolesta sidoksissa japanilaiseen yrityskulttuuriin ja joista vain suomalaisten vastaukset päätyivät aineistoon. Haastattelujen kesto oli noin 30–60 minuuttia. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin osana vielä julkaisematonta erillistä tutkimusta liittyen japanilaiseen yritysviestintään (SUNYA21 – Suomalaisjapanilaista yritysviestintää 2021). Tutkimuksessa pyrittiin selventämään, mitkä olivat suomalaisille suurimmat kulttuurierot japanilaista ja suomalaista yrityskulttuuria verrattaessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös japanilaisten ja suomalaisten yrityskulttuurien erityispiirteitä.
Tutkimuksessa todettiin, että suomalaisen ja japanilaisen yrityskulttuurin välillä on monia eroavaisuuksia, jotka pohjautuvat maiden omiin kulttuureihin. Yhdeksi suurimmista eroista nousi suomalaisten individualistisuus verrattuna japanilaisten kollektiivisuuteen yhteiskunnallisella tasolla. Monet japanilaisen kulttuurin ilmiöt perustuvat ryhmäkulttuurin, hierakkisuuden ja perinteiden ymmärtämisen sekä kunnioittamisen tärkeyteen. Ulkoisten ilmiöiden, kuten pukeutumisen ja käyttäytymismallien sijasta esiin nousivat japanilaisen viestinnän, pääosin puhumattomuuden tärkeys sekä kielen osaamisen vaikutus japanilaisen kulttuurin ymmärtämisessä ja sisäistämisessä.