B2B-myynnin käsikirja aloittelevalle myyjälle
Peltoniemi, Mari (2021)
Peltoniemi, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kirjoittajalle, sekä muille yritysmyynnin parissa aloitteleville myyjille käytännönläheinen ja kompakti käsikirja. B2B-myynnin käsikirja sisältää teoriaa myyntiprosessista, listauksen ominaisuuksista, joita usein yhdistetään huippumyyjään, sekä toimintatapoja, joita huippumyyjä työssään hyödyntää. Käsikirjan tarkoituksena on tukea uusia, uransa alkutaipaleella olevia myyjiä, jotka haluavat kehittyä uransa aikana huippumyyjiksi.
Opinnäytetyö koostuu pääosin teoriaosuudesta. Aluksi käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet prospektoinnista asiakassuhteen jälkihoitoon, sekä avataan myyntiin liittyviä käsitteitä. Seuraavaksi käsitellään huippumyyjään liitettäviä ominaisuuksia, joita jokainen myyjä voi halutessaan itsessään kehittää. Viimeisenä kerrataan huippumyyjän toimintatavat myyntiprosessin eri vaiheissa.
Teorian pohjalta on luotu yksinkertaistettu ja helppolukuinen B2B-myynnin käsikirja, jossa on vinkkejä myyntiprosessin eri vaiheisiin myynnin tehostamiseksi ja toiminnan yhdenmukaistamiseksi. Käsikirja on toteutettu PowerPointilla, jotta se olisi helposti esitettävissä, mukana kuljetettavissa sekä muokattavissa. Käsikirja on pyritty kirjoittamaan yleismaailmallisesti, jotta se toimisi useilla eri aloilla hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyö koostuu pääosin teoriaosuudesta. Aluksi käydään läpi myyntiprosessin eri vaiheet prospektoinnista asiakassuhteen jälkihoitoon, sekä avataan myyntiin liittyviä käsitteitä. Seuraavaksi käsitellään huippumyyjään liitettäviä ominaisuuksia, joita jokainen myyjä voi halutessaan itsessään kehittää. Viimeisenä kerrataan huippumyyjän toimintatavat myyntiprosessin eri vaiheissa.
Teorian pohjalta on luotu yksinkertaistettu ja helppolukuinen B2B-myynnin käsikirja, jossa on vinkkejä myyntiprosessin eri vaiheisiin myynnin tehostamiseksi ja toiminnan yhdenmukaistamiseksi. Käsikirja on toteutettu PowerPointilla, jotta se olisi helposti esitettävissä, mukana kuljetettavissa sekä muokattavissa. Käsikirja on pyritty kirjoittamaan yleismaailmallisesti, jotta se toimisi useilla eri aloilla hyödynnettäväksi.