Myyntikanavat ja tuotantoprosessit Tampereen ammattikorkeakoulun koulutusviennissä : Case: 21st Century Educators
Lehto, Sami (2012)
Lehto, Sami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120317852
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni Tampereen ammattikorkeakoululle tukemaan koulutusviennin kehitystä tulevien vuosien aikana 21st Century Educators – koulutusohjelman näkökulmasta.
21st Century Educators on Tampereen ammattikorkeakoulussa kehitetty virtuaalisessa oppimisympäristössä toimiva pedagoginen opettajakoulutusohjelma. Koulutus on suhteellisen uusi, sillä sille on ehditty tekemään vasta yksi toteutus Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Opinnäytetyössäni selvitin 21st Century Educators – koulutusohjelmalle mahdollisia tuotantoprosesseja ja myyntikanavia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida koulutusohjelman nykytilannetta, tunnistaa sen tuotantoon ja myyntiin liittyviä ongelmakohtia sekä esittää kehitysideoita tulevaisuuden tarpeisiin.
Lähdin ratkomaan haastetta aluksi haastattelemalla koulutusohjelman kehittämisestä vastaavaa henkilökuntaa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun asiakkuusjohtajaa. Uusia näkökulmia hain haastattelemalla opetusministeriön asettaman koulutusvientiklusterin Future Learning Finlandin toiminnanjohtajaa sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun koulutusviennin asiantuntijaa. Lisäksi perehdyin saatavilla oleviin koulutusvientiin liittyviin raportteihin ja aineistoihin.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä toimii Business Model Canvas, jonka avulla havainnollistan 21st Century Educators – koulutusohjelman nykytilaa sekä johtopäätöksissä ratkaisuani toimeksiantoon. Lisäksi pohdin SWOT – analyysin avulla eri myyntikanavien vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Opinnäyteyön lopputuloksena esitän 21st Century Educators – koulutusohjelmalle uuden liiketoimintamallin sekä kolme mahdollista viitekehystä toteuttaa uutta liiketoimintamallia.
21st Century Educators on Tampereen ammattikorkeakoulussa kehitetty virtuaalisessa oppimisympäristössä toimiva pedagoginen opettajakoulutusohjelma. Koulutus on suhteellisen uusi, sillä sille on ehditty tekemään vasta yksi toteutus Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa. Opinnäytetyössäni selvitin 21st Century Educators – koulutusohjelmalle mahdollisia tuotantoprosesseja ja myyntikanavia tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli dokumentoida koulutusohjelman nykytilannetta, tunnistaa sen tuotantoon ja myyntiin liittyviä ongelmakohtia sekä esittää kehitysideoita tulevaisuuden tarpeisiin.
Lähdin ratkomaan haastetta aluksi haastattelemalla koulutusohjelman kehittämisestä vastaavaa henkilökuntaa sekä Tampereen ammattikorkeakoulun asiakkuusjohtajaa. Uusia näkökulmia hain haastattelemalla opetusministeriön asettaman koulutusvientiklusterin Future Learning Finlandin toiminnanjohtajaa sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun koulutusviennin asiantuntijaa. Lisäksi perehdyin saatavilla oleviin koulutusvientiin liittyviin raportteihin ja aineistoihin.
Teoreettisena viitekehyksenä työssä toimii Business Model Canvas, jonka avulla havainnollistan 21st Century Educators – koulutusohjelman nykytilaa sekä johtopäätöksissä ratkaisuani toimeksiantoon. Lisäksi pohdin SWOT – analyysin avulla eri myyntikanavien vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Opinnäyteyön lopputuloksena esitän 21st Century Educators – koulutusohjelmalle uuden liiketoimintamallin sekä kolme mahdollista viitekehystä toteuttaa uutta liiketoimintamallia.