Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ja näkemyksiä koulukuraattoripalveluista
Posti, Usva; Sammallahti, Julia (2021)
Posti, Usva
Sammallahti, Julia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kemin peruskoulujen yhdeksäsluokkalaisten näkemyksiä ja kokemuksia koulukuraattoripalveluista. Tavoitteena oli saada tietoa koulukuraattoripalveluista oppilaiden näkökulmasta ja näiden aineistojen pohjalta selvitellä sitä, kuinka oppilaat kehittäisivät palvelua sekä kuinka hyvin palvelu vastaa oppilaiden tarpeita.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisella tutkimusotteella. Keräsimme analysoitavaa aineistoa kolmesta eri koulusta toteuttaen satunnaisvalintaa. Kyselylomakkeeseen vastasi joka koululta yksi yhdeksännesluokka. Koronan asettamien rajoituksien vuoksi pääsimme vain yhteen luokkaan itse teetättämään kyselyt oppilaille, mutta kahden muun luokan kohdalla olimme etäyhteyksien välityksellä läsnä kirjoitustilanteissa. Aineiston keruun jälkeen analysoimme opinnäytetyömme hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysissamme ei eritellä koulujen välisiä eroja.
Selvitimme kyselymme avulla oppilaiden kokemuksia ja näkemyksiä koulukuraattorin ominaisuuksista, työmenetelmistä, työnkuvasta, yhteydenotosta sekä koulukuraattorin näkyvyydestä ja läsnäolosta. Näiden kategorioiden lisäksi erittelimme muut -kokonaisuuden, johon liitimme edellä mainittujen kategorioiden ulkopuolella olevat vastaukset. Kyselylomakkeiden vastauksista kävi ilmi, että suurin osa oppilaista tiesi, kuka on heidän koulunsa kuraattori ja mistä hänet voisi tarvittaessa löytää, mutta kokivat hänen läsnäolonsa heidän kouluarjessaan liian vähäiseksi. Koulukuraattoripalvelua käyttäneet oppilaat eivät olleet itse ottaneet yhteyttä, vaan olivat ohjautuneet palveluun aina kolmannen osapuolen kautta. Kyselyiden perusteella oppilaat tiesivät monipuolisesti ne tilanteet, joissa koulukuraattori voisi auttaa heitä. Koulukuraattorin kanssa käydyt keskustelut nousivat käytetyimmäksi työmenetelmäksi vastanneiden kesken.
Käymme tietoperustassamme läpi koulukuraattorityöhön keskeisimmin vaikuttavia tekijöitä, joita ovat muun muassa oppilashuolto, lasten ja nuorten hyvinvointi sekä työtä ohjaavat oikeudet, lait ja eettisyys. Opinnäytetyöstämme voitaisiin tehdä jatkotutkielmana muun muassa pitkittäistutkimus, jonka tuloksia voitaisiin verrata tämän opinnäytetyön tuloksiin ja etsiä selittäviä tekijöitä mahdollisiin muutoksiin. The purpose of our thesis was to research school counsellor services of Kemi in comprehensive schools by the point of view of the 9th grade students. The goal was to learn about the experiences and opinions of the 9th grade students about the school counsellor services and how they would improve the services. The thesis was accomplished as qualitative study.
We collected the material from every upper-level comprehensive school of Kemi which are three. To our questionnaire took part one 9th grade class from each of the schools. Due to Covid-19 epidemic we were able to be on the spot only at one class when collecting the material for our thesis. With the other two classes we were presence via remote connection. After the collection of material, we analysed it using data driven content analysis. Our analysis doesn´t separate the differences of the answers between the schools.
With our questionnaire we researched students´ experiences and opinions about school counsellor´s features, working methods, job description, contacting and about the visibility and presence of school counsellor as well. Besides these categories we separated others -unity where we included answers that didn´t fit the categories mentioned above. Answers of the questionnaire revealed that most of the students knew who the school counsellor of their school are and where to find them. However, they felt that the school counsellor wasn´t presence enough at their everyday life in school. We learned that any of the students who had used school counsellor services didn´t contact school counsellor by themselves, but they had been guided there by a third party. Based on the answers, the students knew variously the situations when school counsellor could help them. The discussion with the school counsellor were the most common working method among answers.
In our thesis we reviewed themes that we considered important for school counsellor work. Themes such as welfare of children and adolescents, school welfare services and the laws, rights and ethics that guide school counsellor work. As a further study based on our thesis could be a longitudinal study, which´s answers could be compared to our thesis and find explaining factors for the possible changes.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisella tutkimusotteella. Keräsimme analysoitavaa aineistoa kolmesta eri koulusta toteuttaen satunnaisvalintaa. Kyselylomakkeeseen vastasi joka koululta yksi yhdeksännesluokka. Koronan asettamien rajoituksien vuoksi pääsimme vain yhteen luokkaan itse teetättämään kyselyt oppilaille, mutta kahden muun luokan kohdalla olimme etäyhteyksien välityksellä läsnä kirjoitustilanteissa. Aineiston keruun jälkeen analysoimme opinnäytetyömme hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Analyysissamme ei eritellä koulujen välisiä eroja.
Selvitimme kyselymme avulla oppilaiden kokemuksia ja näkemyksiä koulukuraattorin ominaisuuksista, työmenetelmistä, työnkuvasta, yhteydenotosta sekä koulukuraattorin näkyvyydestä ja läsnäolosta. Näiden kategorioiden lisäksi erittelimme muut -kokonaisuuden, johon liitimme edellä mainittujen kategorioiden ulkopuolella olevat vastaukset. Kyselylomakkeiden vastauksista kävi ilmi, että suurin osa oppilaista tiesi, kuka on heidän koulunsa kuraattori ja mistä hänet voisi tarvittaessa löytää, mutta kokivat hänen läsnäolonsa heidän kouluarjessaan liian vähäiseksi. Koulukuraattoripalvelua käyttäneet oppilaat eivät olleet itse ottaneet yhteyttä, vaan olivat ohjautuneet palveluun aina kolmannen osapuolen kautta. Kyselyiden perusteella oppilaat tiesivät monipuolisesti ne tilanteet, joissa koulukuraattori voisi auttaa heitä. Koulukuraattorin kanssa käydyt keskustelut nousivat käytetyimmäksi työmenetelmäksi vastanneiden kesken.
Käymme tietoperustassamme läpi koulukuraattorityöhön keskeisimmin vaikuttavia tekijöitä, joita ovat muun muassa oppilashuolto, lasten ja nuorten hyvinvointi sekä työtä ohjaavat oikeudet, lait ja eettisyys. Opinnäytetyöstämme voitaisiin tehdä jatkotutkielmana muun muassa pitkittäistutkimus, jonka tuloksia voitaisiin verrata tämän opinnäytetyön tuloksiin ja etsiä selittäviä tekijöitä mahdollisiin muutoksiin.
We collected the material from every upper-level comprehensive school of Kemi which are three. To our questionnaire took part one 9th grade class from each of the schools. Due to Covid-19 epidemic we were able to be on the spot only at one class when collecting the material for our thesis. With the other two classes we were presence via remote connection. After the collection of material, we analysed it using data driven content analysis. Our analysis doesn´t separate the differences of the answers between the schools.
With our questionnaire we researched students´ experiences and opinions about school counsellor´s features, working methods, job description, contacting and about the visibility and presence of school counsellor as well. Besides these categories we separated others -unity where we included answers that didn´t fit the categories mentioned above. Answers of the questionnaire revealed that most of the students knew who the school counsellor of their school are and where to find them. However, they felt that the school counsellor wasn´t presence enough at their everyday life in school. We learned that any of the students who had used school counsellor services didn´t contact school counsellor by themselves, but they had been guided there by a third party. Based on the answers, the students knew variously the situations when school counsellor could help them. The discussion with the school counsellor were the most common working method among answers.
In our thesis we reviewed themes that we considered important for school counsellor work. Themes such as welfare of children and adolescents, school welfare services and the laws, rights and ethics that guide school counsellor work. As a further study based on our thesis could be a longitudinal study, which´s answers could be compared to our thesis and find explaining factors for the possible changes.