Videopeleillä väkivaltaiseksi? : Kirjallisuuskatsaus videopelejä käsitteleviin tutkimuksiin
Nettamo, Tuomo; Kukkonen, Juho (2012)
Nettamo, Tuomo
Kukkonen, Juho
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716768
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on kirjallisuuskatsaus videopeliväkivallan vaikutuksia selvittävistä tutkimuksista. Tarkoituksena on perehtyä niin puoltaviin, kuin kieltäviin argumentteihin sekä tarkastella mahdollisia väkivaltaisten videopelien pelaamisen ja aggression välistä yhteyttä.
Videopelit ja niiden sisältämä väkivalta ovat olleet kiistanalainen aihe koko niiden olemassaolon ajan. Aihe on myös ajankohtainen viimeaikaisten Suomessa tapahtuneiden väkivallantekojen vuoksi. Aihetta on tutkittu laajasti ympäri maailmaa, erityisesti Yhdysvalloissa. Tutkimuksien tulokset ovat kuitenkin olleet toisistaan hyvinkin poikkeavia.
Toteutimme kirjallisuuskatsauksen tekemällä hakuja eri tietokantoihin joiden tuloksista valitsimme kuusi tutkimusta, jotka pyrkivät selvittämään väkivaltaa sisältävien videopelien sisältämän väkivallan vaikutusta kohonneeseen aggressioon ja realisoituvaan väkivaltaan. Näistä tutkimuksista kolme osoitti selkeää yhteyttä pelien ja tosimaailman väkivallan välillä. Toiset kolme vastaavasti tulivat tutkimuksissaan päinvastaisiin tuloksiin. Pyrimme analysoimaan tutkimusten luotettavuutta ja potentiaalisia ongelmia.
Kirjallisuuskatsaus osoitti että väkivaltaisten pelien pelaamisella on yhteys lyhytaikaiseen aggression kohoamiseen. Pitkäaikaisvaikutuksia ei kuitenkaan materiaalin pohjalta voitu näyttää toteen. Tämän lisäksi havaitsimme, että suurimmat altistavat tekijät aggressiivisuuden kohoamiselle pelattaessa ovat miessukupuoli ja nuori ikä.
Videopelit ja niiden sisältämä väkivalta ovat olleet kiistanalainen aihe koko niiden olemassaolon ajan. Aihe on myös ajankohtainen viimeaikaisten Suomessa tapahtuneiden väkivallantekojen vuoksi. Aihetta on tutkittu laajasti ympäri maailmaa, erityisesti Yhdysvalloissa. Tutkimuksien tulokset ovat kuitenkin olleet toisistaan hyvinkin poikkeavia.
Toteutimme kirjallisuuskatsauksen tekemällä hakuja eri tietokantoihin joiden tuloksista valitsimme kuusi tutkimusta, jotka pyrkivät selvittämään väkivaltaa sisältävien videopelien sisältämän väkivallan vaikutusta kohonneeseen aggressioon ja realisoituvaan väkivaltaan. Näistä tutkimuksista kolme osoitti selkeää yhteyttä pelien ja tosimaailman väkivallan välillä. Toiset kolme vastaavasti tulivat tutkimuksissaan päinvastaisiin tuloksiin. Pyrimme analysoimaan tutkimusten luotettavuutta ja potentiaalisia ongelmia.
Kirjallisuuskatsaus osoitti että väkivaltaisten pelien pelaamisella on yhteys lyhytaikaiseen aggression kohoamiseen. Pitkäaikaisvaikutuksia ei kuitenkaan materiaalin pohjalta voitu näyttää toteen. Tämän lisäksi havaitsimme, että suurimmat altistavat tekijät aggressiivisuuden kohoamiselle pelattaessa ovat miessukupuoli ja nuori ikä.