Markkinointisuunnitelma autoliikkeelle
Lyly, Riikka (2021)
Lyly, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425797
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aikana toteutettiin markkinointisuunnitelma autoliike MB-Mobilelle vuodelle 2022. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli antaa kokonaiskuva autoliikkeen markkinoinnista ja tarjota autoliikkeelle toimenpide- ja kehitysehdotuksia seuraavan vuoden markkinointiin liittyen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman laatimisen teoriaa vaihe vaiheelta nykytilan kartoittamisesta kohderyhmän pohdinnan, ostopolun ja kanavavalintojen kautta markkinoinnin aikatauluttamiseen ja tavoitteisiin saakka. Teoriaosuuden tavoitteena oli rakentaa kattava pohja opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteuttamisen tueksi.
Toiminnallisessa osuudessa markkinointisuunnitelman laadinnan tueksi järjestettiin markkinoinnin työpaja MB-Mobilen johtoryhmälle, ja sen aikana käsiteltiin MB-Mobilen markkinointia erilaisten tehtävien avulla. Työpajan lisäksi järjestettiin lyhyt markkinointipalaveri autoliikkeen digitaalisesta markkinoinnista vastaavan markkinointitoimiston kanssa ja hyödynnettiin opinnäytetyön kirjoittajan omaa työkokemusta asiakasyrityksessä. Lopuksi valmis markkinointisuunnitelma esiteltiin MB-Mobilen johtoryhmälle.
Markkinointisuunnitelman toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti ja autoliike MB-Mobile oli markkinointisuunnitelmaan tyytyväinen. Markkinointisuunnitelma sisälsi toimenpide- ja kehitysehdotuksia autoliikkeen markkinointiin vuodelle 2022. Tällaisia toimenpide- ja kehitysehdotuksia olivat esimerkiksi sosiaalisen median ja yritysblogin sisältöstrategian toteuttaminen. Valmis markkinointisuunnitelma jätettiin salaiseksi toimeksiantajan toiveiden mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointisuunnitelman laatimisen teoriaa vaihe vaiheelta nykytilan kartoittamisesta kohderyhmän pohdinnan, ostopolun ja kanavavalintojen kautta markkinoinnin aikatauluttamiseen ja tavoitteisiin saakka. Teoriaosuuden tavoitteena oli rakentaa kattava pohja opinnäytetyön toiminnallisen osuuden toteuttamisen tueksi.
Toiminnallisessa osuudessa markkinointisuunnitelman laadinnan tueksi järjestettiin markkinoinnin työpaja MB-Mobilen johtoryhmälle, ja sen aikana käsiteltiin MB-Mobilen markkinointia erilaisten tehtävien avulla. Työpajan lisäksi järjestettiin lyhyt markkinointipalaveri autoliikkeen digitaalisesta markkinoinnista vastaavan markkinointitoimiston kanssa ja hyödynnettiin opinnäytetyön kirjoittajan omaa työkokemusta asiakasyrityksessä. Lopuksi valmis markkinointisuunnitelma esiteltiin MB-Mobilen johtoryhmälle.
Markkinointisuunnitelman toteutus onnistui tavoitteiden mukaisesti ja autoliike MB-Mobile oli markkinointisuunnitelmaan tyytyväinen. Markkinointisuunnitelma sisälsi toimenpide- ja kehitysehdotuksia autoliikkeen markkinointiin vuodelle 2022. Tällaisia toimenpide- ja kehitysehdotuksia olivat esimerkiksi sosiaalisen median ja yritysblogin sisältöstrategian toteuttaminen. Valmis markkinointisuunnitelma jätettiin salaiseksi toimeksiantajan toiveiden mukaan.