Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ammatillisen kasvun pohdintaa digitarinatyöpajassa

Heikkinen, Emilia (2021)

 
Avaa tiedosto
Emilia_Heikkinen_2020_12_16.pdf (947.9Kt)
Lataukset: 


Heikkinen, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121626442
Tiivistelmä
Digitarinat ovat ajankohtainen ja merkittävä aihe. Digitarinoiden hyötyjä on tutkittu ympäri maailman monissa yliopistoissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella digitaalisen tarinankerronnan käyttömahdollisuuksia ammatillisen kasvun tukemisessa oppimisympäristöissä. Tietopohja rakentuu vahvasti tarinallisuuden ympärille. Yksilön kokemusta tarkastellaan erityisesti voimaantumisen näkökulmasta. Digitarinapajaa käsitellään ensisijaisesti ohjaajan näkökulmasta ja perehdytään ohjaajan rooliin ja vastuuseen.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunniteltiin digitarinatyöpaja kolmelle sairaanhoitajaopiskelijoille. Aiheena oli oman ammatillisen kasvun pohtiminen. Sopivan kohderyhmän löytämisessä apuna oli Karelian oppimis- ja palveluympäristö Tarmo. Digitarinapaja toteutettiin verkossa käyttäen apuna Microsoft Teams -verkkoalustaa sekä Adobe Spark Video -editointiohjelmaa. Opiskelijat tekivät omat videonsa omalla ajallaan ja valmiit videot katsottiin yhdessä etäyhteyden avulla.

Tuloksena syntyi kolme persoonallista digitarinaa opiskelijoiden ammatillisesta matkasta. Digitarinat jäivät opiskelijoiden henkilökohtaiseen käyttöön. Digitarinapajan seurauksena huomattiin, että opiskelijoiden digitaidot syvenivät. Minäpystyvyyden kokemus vahvisti voimaantumisen kokemusta, jolla on yhteys sitoutumisen tasoon. Digitarinoiden teko on hyvä keino kiteyttää oppimaansa ja saada opiskelijat sitoutumaan työskentelyyn.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste