Vihannin palvelukodin liiketoimintasuunnitelma : case Sm Amiprix Oy
Vikki, Olli (2012)
Vikki, Olli
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418308
Tiivistelmä
Sm Amiprix Oy on mielenterveys- ja päihde asumispalvelua tarjoava yritys Vihannissa, ja tämä opinnäytetyö tehtiin vastaamaan yrityksen tarpeita.
Tarkoituksena oli tehdä liiketoiminta- ja strategiasuunnitelma kyseiselle yritykselle. Tavoitteena oli oppia ymmärtämään kyseisen alan tulevaisuuden näkymät, sekä ym-märtämään yrityksen liiketoimintaa selkeämmin. Myös strategian suunnittelu oli tärkeätä, jotta yrityksellä olisi selkeä tulevaisuuden toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyössä on ensimmäiseksi kirjattu liiketoimintasuunnitelman teoriaa. Tarkoi-tuksena oli vastata kysymykseen: Millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma? Lisäksi työssä kartoitettiin sosiaalialan, ja erityisesti palveluasumisen tulevaisuuden suuntaviivat. Myös strateginen osuus oli tärkeä osa työn kokonaisuudesta ja toinen kysymys olikin että: Millaista strategiaa yritys tulee noudattamaan, jotta se pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin?
Hyvä liiketoiminta suunnitelma on selkeä ja monipuolinen kuvaus yrityksen toiminnasta, työntekijöiden osaamisesta, markkinoista, kilpailijoista sekä taloudesta. Olennaista suunnittelussa on, että se sijoittuu tulevaisuuteen eikä ainoastaan nykyhetkeen. Tässä opinnäytetyössä liiketoimintasuunnitelmaa muokattiin sen verran, että siihen ei otettu huomioon taloudellista laskentaa. Yrityksen strategiaksi nousi palveluiden sisällön kehitys, sekä yhteistyökumppaneiden lisääminen erityisesti uusien kuntien kanssa. Myös osaavan henkilökunnan kouluttaminen ja henkilökunnan työhyvinvointi olivat tärkeitä asioita strategian suunnittelussa. Selvityksen perusteella tuli selväksi, että asumispalveluja tuottavien yritysten tulevaisuus näyttää valoisalta. Sairaalapaikkojen vähentäminen ja mielenterveysongelmien kasvu ovat suurimpia syitä tälle. Suurimpana ongelmana todettiin kuitenkin kuntien talous, pystyvätkö asukkaiden kotikunnat maksamaan heidän asumisen palvelutalossa. Lisäksi suurten yritysten tulo markkinoille koettiin uhkana pienten yrityksen toiminnassa ja kilpailussa.
Tarkoituksena oli tehdä liiketoiminta- ja strategiasuunnitelma kyseiselle yritykselle. Tavoitteena oli oppia ymmärtämään kyseisen alan tulevaisuuden näkymät, sekä ym-märtämään yrityksen liiketoimintaa selkeämmin. Myös strategian suunnittelu oli tärkeätä, jotta yrityksellä olisi selkeä tulevaisuuden toimintasuunnitelma.
Opinnäytetyössä on ensimmäiseksi kirjattu liiketoimintasuunnitelman teoriaa. Tarkoi-tuksena oli vastata kysymykseen: Millainen on hyvä liiketoimintasuunnitelma? Lisäksi työssä kartoitettiin sosiaalialan, ja erityisesti palveluasumisen tulevaisuuden suuntaviivat. Myös strateginen osuus oli tärkeä osa työn kokonaisuudesta ja toinen kysymys olikin että: Millaista strategiaa yritys tulee noudattamaan, jotta se pystyy vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin?
Hyvä liiketoiminta suunnitelma on selkeä ja monipuolinen kuvaus yrityksen toiminnasta, työntekijöiden osaamisesta, markkinoista, kilpailijoista sekä taloudesta. Olennaista suunnittelussa on, että se sijoittuu tulevaisuuteen eikä ainoastaan nykyhetkeen. Tässä opinnäytetyössä liiketoimintasuunnitelmaa muokattiin sen verran, että siihen ei otettu huomioon taloudellista laskentaa. Yrityksen strategiaksi nousi palveluiden sisällön kehitys, sekä yhteistyökumppaneiden lisääminen erityisesti uusien kuntien kanssa. Myös osaavan henkilökunnan kouluttaminen ja henkilökunnan työhyvinvointi olivat tärkeitä asioita strategian suunnittelussa. Selvityksen perusteella tuli selväksi, että asumispalveluja tuottavien yritysten tulevaisuus näyttää valoisalta. Sairaalapaikkojen vähentäminen ja mielenterveysongelmien kasvu ovat suurimpia syitä tälle. Suurimpana ongelmana todettiin kuitenkin kuntien talous, pystyvätkö asukkaiden kotikunnat maksamaan heidän asumisen palvelutalossa. Lisäksi suurten yritysten tulo markkinoille koettiin uhkana pienten yrityksen toiminnassa ja kilpailussa.