Asiakaslehden tuottaminen ja toimittaminen : case: Heinolan kaupungin sivistystoimen Sinun Heinolasi -lehti
Malin, Netta (2012)
Malin, Netta
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817148
Tiivistelmä
Sivistystoimi on näkyvä osa kuntaa. Sen tarjoamat palvelut ovat jokaisen kuntalaisen käytettävissä. Jotta kuntalaiset saataisiin osaksi kunnan toimintaa, tarvitaan tietoa, joka on osallistumisen ja vaikuttamisen edellytys.
Tämän toiminnallis-tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on Heinolan kaupungin sivistystoimen Sinun Heinolasi -lehden tuottaminen ja toimittaminen. Lehden tavoitteena on kuntalaisen tavoittaminen sivistystoimen tehtävän mukaisesti. Aihe opinnäytetyöhön tuli työharjoitteluni aikana Heinolan kaupungin sivistystoimessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuntalais- ja julkisyhteisöviestintää maineen ja strategian kautta, sekä markkinointiviestintää ja asiakaslehteä niiden hallinnan välineenä.
Julkisyhteisön viestinnän tavoitteena tulisi olla vuoropuhelun aikaansaaminen julkisyhteisön ja kansalaisten välillä, sekä kansalaisten kesken. Tämä on Sinun Heinolasi -lehden päätavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään markkinointiviestinnän keinoja, joilla luodaan mielikuvia palvelusta ja palveluorganisaatiosta.
Opinnäytetyön toiminnallisuus näkyy valmiina lopputuotteena – Sinun Heinolasi -lehtenä, joka esitellään julkaisuasussaan opinnäytetyössä.
Sinun Heinolasi -lehti ja sen saama palaute osoittavat, että toimituksellinen julkaisu toimii hyvin kunnan, tai sen yksikön kuten sivistystoimen, ja kuntalaisten kommunikoinnin välineenä. Lehden avulla sivistystoimi tuotiin lähemmäs kuntalaista. Yhdellä julkaisulla voidaan samaan aikaan tiedottaa, markkinoida ja viestiä niin ulkoisille kuin sisäisillekin sidosryhmille.
Tämän toiminnallis-tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on Heinolan kaupungin sivistystoimen Sinun Heinolasi -lehden tuottaminen ja toimittaminen. Lehden tavoitteena on kuntalaisen tavoittaminen sivistystoimen tehtävän mukaisesti. Aihe opinnäytetyöhön tuli työharjoitteluni aikana Heinolan kaupungin sivistystoimessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kuntalais- ja julkisyhteisöviestintää maineen ja strategian kautta, sekä markkinointiviestintää ja asiakaslehteä niiden hallinnan välineenä.
Julkisyhteisön viestinnän tavoitteena tulisi olla vuoropuhelun aikaansaaminen julkisyhteisön ja kansalaisten välillä, sekä kansalaisten kesken. Tämä on Sinun Heinolasi -lehden päätavoite. Tavoitteen saavuttamiseksi käytetään markkinointiviestinnän keinoja, joilla luodaan mielikuvia palvelusta ja palveluorganisaatiosta.
Opinnäytetyön toiminnallisuus näkyy valmiina lopputuotteena – Sinun Heinolasi -lehtenä, joka esitellään julkaisuasussaan opinnäytetyössä.
Sinun Heinolasi -lehti ja sen saama palaute osoittavat, että toimituksellinen julkaisu toimii hyvin kunnan, tai sen yksikön kuten sivistystoimen, ja kuntalaisten kommunikoinnin välineenä. Lehden avulla sivistystoimi tuotiin lähemmäs kuntalaista. Yhdellä julkaisulla voidaan samaan aikaan tiedottaa, markkinoida ja viestiä niin ulkoisille kuin sisäisillekin sidosryhmille.