Kan artisten nå publiken?
Granö, Martin (2012)
Granö, Martin
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, voiko ilman levytyssopimusta oleva artisti saada näkyvyyttä merkityksellisissä suomalaisissa medioissa. Tämän vuoksi työssä selvitetään joidenkin alan ammattilaisten ajatuksia omakustannekäsitteestä ja täten selvitetään, voidaanko artistin itse tuotettu musiikin ja vakiintuneiden levy-yhtiöiden musiikki asettaa vierekkäin ja vertailla näitä samanarvoisesti.
Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka perustuu valikoitujen portinvartijoiden haastatteluihin, eli henkilöihin, jotka viime kädessä päättävät, mikäli artisti voi saada näkyvyyttä kyseisessä mediassa. Jotta tutkimuksen teemaan on mahdollista saada syvyyttä, haastatellaan myös artistia ja otetaan selville hänen näkemyksiään mahdollisuudesta verrata artistin itse tuottamaa musiikkia vakiintuneiden levy-yhtiöiden tuotantoihin.
Työ osoittaa, että levysopimusta vailla oleva artisti voi saada näkyvyyttä medioissa, tai ainakin niissä medioissa joita tässä työssä tarkastellaan. Artisti voi saada näkyvyyttä medioissa, mikäli hänen musiikkinsa on hyvää, tuotanto on verrattavissa musiikkiteollisuuden standardeihin, eli jos artisti itse ja hänen musiikkinsa sopivat kyseisen median formaattiin ja median suosimaan genreen sekä jos artisti on onnistunut kehittämään mielenkiintoisen jutun tai kertomuksen itsestään.
Työ on kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka perustuu valikoitujen portinvartijoiden haastatteluihin, eli henkilöihin, jotka viime kädessä päättävät, mikäli artisti voi saada näkyvyyttä kyseisessä mediassa. Jotta tutkimuksen teemaan on mahdollista saada syvyyttä, haastatellaan myös artistia ja otetaan selville hänen näkemyksiään mahdollisuudesta verrata artistin itse tuottamaa musiikkia vakiintuneiden levy-yhtiöiden tuotantoihin.
Työ osoittaa, että levysopimusta vailla oleva artisti voi saada näkyvyyttä medioissa, tai ainakin niissä medioissa joita tässä työssä tarkastellaan. Artisti voi saada näkyvyyttä medioissa, mikäli hänen musiikkinsa on hyvää, tuotanto on verrattavissa musiikkiteollisuuden standardeihin, eli jos artisti itse ja hänen musiikkinsa sopivat kyseisen median formaattiin ja median suosimaan genreen sekä jos artisti on onnistunut kehittämään mielenkiintoisen jutun tai kertomuksen itsestään.