Rytmisen voimistelun vartalovaikeusosat ja hyppyjen liikekehittely
Ritokoski, Iida (2012)
Ritokoski, Iida
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012120418354
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty tilaustyönä Voimistelu- ja urheiluseura Eliselle yhteistyössä Suomen Voimisteluliiton kanssa. Työn tarkoituksena oli tehdä rytmisen voimistelun vartalovaikeusosista muodostuva taulukko ja siihen liitettävä liikekehittelykaavio. Tau-lukon tavoitteena on osoittaa, miten osien harjoittelussa tulisi edetä taitotasoittain ja ikäkausittain loogisesti alle 11-vuotiaiden voimisteluvalmennuksessa.
Työprosessi alkoi kesällä 2011, jolloin tehtiin taulukon ensimmäinen versio. Taulukkoa muokattiin yli vuoden kestäneen projektin aikana useasti saadun asiantuntijapalautteen, uusien sääntöjen ja testausten tulosten perusteella. Asiantuntijapalautetta antoivat sekä suomalaiset rytmisen voimistelun valmentajat ja asiantuntijat että bulgarialainen rytmisen voimistelun tohtori Gyrka Gantcheva. Taulukon liikkeitä testattiin 8-10 vuotiailla Elisen voimistelijoilla elokuussa 2012. Hyppyjen liikekehittelykaavion kehittäminen alkoi keväällä 2012. Elisen voimistelijat toimivat myös esimerkkeinä liikekehittelyiden kuvamateriaalia kuvattaessa.
Vartalovaikeusosataulukon ikäkausitavoitteet on suunniteltu huipulle tähtäävää voimis-telutoimintaa ajatellen, mutta taulukkoa voi soveltaa kaiken tasoisten rytmisten voimis-telijoiden harjoittelun suunnittelussa. Hyppyjen liikekehittelyt on rakennettu siten, että aiemmin opitut hypyt toimivat uusien hyppyjen oppimisen pohjana. Liikekehittelyiden lisäksi harjoitepankissa on tukiharjoitteita hyppyjen muotojen oppimiseksi.
Taulukko ohjaa vartalovaikeusosien monipuoliseen harjoitteluun ja liikekehittelyt on suunniteltu niin, että siirtovaikutus on hyödynnettävissä maksimaalisesti hyppyjä ope-teltaessa. Tätä työtä voivat hyödyntää sekä valmentajat valmennuksen suunnittelun että voimistelijat itsenäisen harjoittelun tukena. Valmentajien tulee kuitenkin huomioida voimistelijoiden yksilölliset erot taidon oppimisnopeudessa. Voimistelijan yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat taidon oppimisprosessin etenemiseen huomattavasti ja sen eteneminen ei ole aina lineaarista.
Työprosessi alkoi kesällä 2011, jolloin tehtiin taulukon ensimmäinen versio. Taulukkoa muokattiin yli vuoden kestäneen projektin aikana useasti saadun asiantuntijapalautteen, uusien sääntöjen ja testausten tulosten perusteella. Asiantuntijapalautetta antoivat sekä suomalaiset rytmisen voimistelun valmentajat ja asiantuntijat että bulgarialainen rytmisen voimistelun tohtori Gyrka Gantcheva. Taulukon liikkeitä testattiin 8-10 vuotiailla Elisen voimistelijoilla elokuussa 2012. Hyppyjen liikekehittelykaavion kehittäminen alkoi keväällä 2012. Elisen voimistelijat toimivat myös esimerkkeinä liikekehittelyiden kuvamateriaalia kuvattaessa.
Vartalovaikeusosataulukon ikäkausitavoitteet on suunniteltu huipulle tähtäävää voimis-telutoimintaa ajatellen, mutta taulukkoa voi soveltaa kaiken tasoisten rytmisten voimis-telijoiden harjoittelun suunnittelussa. Hyppyjen liikekehittelyt on rakennettu siten, että aiemmin opitut hypyt toimivat uusien hyppyjen oppimisen pohjana. Liikekehittelyiden lisäksi harjoitepankissa on tukiharjoitteita hyppyjen muotojen oppimiseksi.
Taulukko ohjaa vartalovaikeusosien monipuoliseen harjoitteluun ja liikekehittelyt on suunniteltu niin, että siirtovaikutus on hyödynnettävissä maksimaalisesti hyppyjä ope-teltaessa. Tätä työtä voivat hyödyntää sekä valmentajat valmennuksen suunnittelun että voimistelijat itsenäisen harjoittelun tukena. Valmentajien tulee kuitenkin huomioida voimistelijoiden yksilölliset erot taidon oppimisnopeudessa. Voimistelijan yksilölliset ominaisuudet vaikuttavat taidon oppimisprosessin etenemiseen huomattavasti ja sen eteneminen ei ole aina lineaarista.