Eat&Joy Maatilatori shop in shop -konseptin toimivuus Kannelmäen Prismassa
Leinonen, Linda; Hiltunen, Janika (2012)
Leinonen, Linda
Hiltunen, Janika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121018808
Tiivistelmä
Lähi- ja luomuruoan suosio on kasvussa, koska kuluttajat arvostavat entistä enemmän ravinnon laatua, terveellisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä. Niiden saatavuus koetaan kuitenkin hankalaksi, koska kauppojen valikoimat ovat suppeat. Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konsepti Kannelmäessä mahdollistaa pientuottajien tulon hypermarkettiin ja tarjoaa asiakkaille laajemman tuotevalikoiman.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konseptin toimivuutta Kannelmäen Prismassa. Työn tavoitteena on tuottaa yritykselle analysoitua tietoa asiakkaiden ja työntekijöiden mielipiteistä konseptin toimivuudesta. Työ on toimeksianto Eat&Joy Maatilatorilta.
Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä Kannelmäen Prisman Eat&Joy Maatilatorin pisteessä käyneille asiakkaille ja puolistrukturoituna haastatteluna Prisman työntekijöille sekä Eat&Joy Maatilatorin edustajalle, syyskuun lopussa ja lokakuun alussa 2012. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä Eat&Joy Maatilatorin palvelusta ja tuotteista sekä lähi- ja luomuruoasta. Haastattelun tarkoituksena oli syventää kyselyn tuloksia ja selvittää työntekijöiden näkemyksiä shop in shop -konseptin toimivuudesta.
Kyselyn tulokset osoittivat, että lähi- ja luomuruokakäsitteet eivät ole selviä asiakkaille. Merkittävin syy ostaa lähiruokaa oli pientuottajien tukeminen. Suurimmat esteet Eat&Joy Maatilatorin tuotteiden ostamiselle olivat korkea hinta ja tietämättömyys tuotteista. Haastateltavien näkemysten perusteella Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konsepti toimii hyvin Kannelmäen Prismassa ja on otettu vastaan ongelmitta.
Tutkimuksen perusteella Kannelmäessä riittää kysyntää Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konseptille, mutta koko asiakaspotentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Konseptin toimivuutta voitaisiin kehittää lisäämällä potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta Eat&Joy Maatilatorin tuotteista ja panostamalla pisteen houkuttelevuuteen.
Opinnäytetyön aiheena on tutkia Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konseptin toimivuutta Kannelmäen Prismassa. Työn tavoitteena on tuottaa yritykselle analysoitua tietoa asiakkaiden ja työntekijöiden mielipiteistä konseptin toimivuudesta. Työ on toimeksianto Eat&Joy Maatilatorilta.
Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä Kannelmäen Prisman Eat&Joy Maatilatorin pisteessä käyneille asiakkaille ja puolistrukturoituna haastatteluna Prisman työntekijöille sekä Eat&Joy Maatilatorin edustajalle, syyskuun lopussa ja lokakuun alussa 2012. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden mielipiteitä Eat&Joy Maatilatorin palvelusta ja tuotteista sekä lähi- ja luomuruoasta. Haastattelun tarkoituksena oli syventää kyselyn tuloksia ja selvittää työntekijöiden näkemyksiä shop in shop -konseptin toimivuudesta.
Kyselyn tulokset osoittivat, että lähi- ja luomuruokakäsitteet eivät ole selviä asiakkaille. Merkittävin syy ostaa lähiruokaa oli pientuottajien tukeminen. Suurimmat esteet Eat&Joy Maatilatorin tuotteiden ostamiselle olivat korkea hinta ja tietämättömyys tuotteista. Haastateltavien näkemysten perusteella Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konsepti toimii hyvin Kannelmäen Prismassa ja on otettu vastaan ongelmitta.
Tutkimuksen perusteella Kannelmäessä riittää kysyntää Eat&Joy Maatilatorin shop in shop -konseptille, mutta koko asiakaspotentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Konseptin toimivuutta voitaisiin kehittää lisäämällä potentiaalisten asiakkaiden tietoisuutta Eat&Joy Maatilatorin tuotteista ja panostamalla pisteen houkuttelevuuteen.