Taekwon-do : Sosiaalinen tuki vanhempien kasvatustehtävässä
Kangasniemi, Tanja (2012)
Kangasniemi, Tanja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121119044
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätarkoituksena on selvittää Taekwon-Don antamaa kasvatuskumppanuutta ja sosiaalista tukea vanhemmille. Minkälaista sosiaalista tukea Taekwon-Don pääperiaatteet ja filosofia voivat tuoda vanhempien kasvatustehtävään?
Taekwon-Do filosofia pohjautuu lajin kehittäjän kenraali Choi Hong Hi:n kirjoittamiin periaatteisiin, elämänfilosofiaan ja protokollaan. Pääperiaatteet ovat: rehellisyys, kohteliaisuus, uutteruus, itsehillintä ja lannistumaton henki. Tässä työssä Taekwon-Don pääperiaatteiden, filosofia ja protokollan toteutusta ja merkitystä tarkastellaan kasvatuksellisuuden kannalta, joihin tutkimuksen kasvatukselliset periaatteet nojaavat. Lisäksi työssä pureudutaan urheiluseuran yhteisöllisyyden antamaan sosiaaliseen tukeen.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmällä, haastattelemalla lasten ja nuorten vanhempia, haastattelu tapahtui teemahaastatteluna. Analysointi on tehty teemoittelemalla haastattelut.
Tämän tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovat, että Taekwon-Do antaa vanhemmille sosiaalista tukea lapsen ja nuoren kasvussa ja kehityksessä. Kamppailulajiseura antaa lapsille ja nuorille tasapainoisen ja turvallisen kasvuympäristön.
Taekwon-Do filosofia pohjautuu lajin kehittäjän kenraali Choi Hong Hi:n kirjoittamiin periaatteisiin, elämänfilosofiaan ja protokollaan. Pääperiaatteet ovat: rehellisyys, kohteliaisuus, uutteruus, itsehillintä ja lannistumaton henki. Tässä työssä Taekwon-Don pääperiaatteiden, filosofia ja protokollan toteutusta ja merkitystä tarkastellaan kasvatuksellisuuden kannalta, joihin tutkimuksen kasvatukselliset periaatteet nojaavat. Lisäksi työssä pureudutaan urheiluseuran yhteisöllisyyden antamaan sosiaaliseen tukeen.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmällä, haastattelemalla lasten ja nuorten vanhempia, haastattelu tapahtui teemahaastatteluna. Analysointi on tehty teemoittelemalla haastattelut.
Tämän tutkimuksen keskeiset johtopäätökset ovat, että Taekwon-Do antaa vanhemmille sosiaalista tukea lapsen ja nuoren kasvussa ja kehityksessä. Kamppailulajiseura antaa lapsille ja nuorille tasapainoisen ja turvallisen kasvuympäristön.