Malmin ja Marian sairaaloiden laboratorioiden toiminnallinen muutosprosessi : laboratoriohoitajien kokemana
Piitulainen, Hanna; Salminen, Kati; Hokkanen, Tanja (2009)
Piitulainen, Hanna
Salminen, Kati
Hokkanen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256093
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme selvitettiin, millaisia tuntemuksia ja kokemuksia sekä millaisia ajatuksia työhyvinvoinnista Malmin ja Marian sairaaloiden laboratoriohoitajissa on herännyt liittyen heitä koskevaan muutosprosessiin. Tarkoituksena oli kuvata myös Malmin ja Marian sairaaloiden laboratorioista huhtikuun 2008 jälkeen irtisanoutuneiden tuntemuksia ja kokemuksia muutosprosessista sekä pohtia muutosprosessin yhteyttä irtisanoutumiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin Malmin ja Marian sairaaloiden laboratoriohoitajia, joilla on kokemusta meneillään olevasta muutosprosessista. He olivat myös osallistuneet syksyllä 2008 kehittämistehtäväämme liittyvään kyselyyn, joka käsitteli samaa aihetta. Haastateltavina oli myös irtisanoutuneita, jotka olivat olleet osallisena muutosprosessissa sen alkuvaiheessa. Haastattelu toteutettiin keväällä 2009 erikseen kaikille näille kolmelle ryhmälle. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä hyväksi teoria- ja aineistolähtöistä analyysiä.
Haastatteluaineistosta nousi esiin, että ajatukset muutosprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta olivat haastatteluryhmillä samankaltaisia. Tiedottamisen olisi tullut olla täsmällisempää ja ylemmällä taholla tehtävän päätöksenteon takia haastateltavilla ei heidän mielestään ollut juuri vaikutusmahdollisuutta muutosprosessissa. Ryhmät olivat myös samaa mieltä siitä, että työntekijöiden tulisi olla edustettuna muutosprosessissa. Malmin ja Marian sairaaloiden laboratoriohoitajat ovat kokeneet muutoksen pääasiassa vaikeana, kun taas irtisanoutuneet näkivät muutosprosessin myös hyvänä mahdollisuutena. Irtisanoutuneiden kohdalla muutosprosessi ei yksinään ollut irtisanoutumisen syynä. Haastateltavat eivät kokeneet muutosprosessilla olleen suurta vaikutusta työhyvinvointiin.
Muutosprosessit ovat nykyisin yleisiä työelämässä, mutta herättävät usein työntekijöissä monenlaisia ajatuksia. Opinnäytetyön tulosten perusteella muutosprosesseissa työntekijät on otettava paremmin huomioon ja erityistä huomiota on kiinnitettävä muutosprosessista tiedottamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin Malmin ja Marian sairaaloiden laboratoriohoitajia, joilla on kokemusta meneillään olevasta muutosprosessista. He olivat myös osallistuneet syksyllä 2008 kehittämistehtäväämme liittyvään kyselyyn, joka käsitteli samaa aihetta. Haastateltavina oli myös irtisanoutuneita, jotka olivat olleet osallisena muutosprosessissa sen alkuvaiheessa. Haastattelu toteutettiin keväällä 2009 erikseen kaikille näille kolmelle ryhmälle. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä hyväksi teoria- ja aineistolähtöistä analyysiä.
Haastatteluaineistosta nousi esiin, että ajatukset muutosprosessin suunnittelusta ja toteutuksesta olivat haastatteluryhmillä samankaltaisia. Tiedottamisen olisi tullut olla täsmällisempää ja ylemmällä taholla tehtävän päätöksenteon takia haastateltavilla ei heidän mielestään ollut juuri vaikutusmahdollisuutta muutosprosessissa. Ryhmät olivat myös samaa mieltä siitä, että työntekijöiden tulisi olla edustettuna muutosprosessissa. Malmin ja Marian sairaaloiden laboratoriohoitajat ovat kokeneet muutoksen pääasiassa vaikeana, kun taas irtisanoutuneet näkivät muutosprosessin myös hyvänä mahdollisuutena. Irtisanoutuneiden kohdalla muutosprosessi ei yksinään ollut irtisanoutumisen syynä. Haastateltavat eivät kokeneet muutosprosessilla olleen suurta vaikutusta työhyvinvointiin.
Muutosprosessit ovat nykyisin yleisiä työelämässä, mutta herättävät usein työntekijöissä monenlaisia ajatuksia. Opinnäytetyön tulosten perusteella muutosprosesseissa työntekijät on otettava paremmin huomioon ja erityistä huomiota on kiinnitettävä muutosprosessista tiedottamiseen.