Lehtolan tilan verkkosivut
Kaunikkila-Laurikainen, Arja (2012)
Kaunikkila-Laurikainen, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819913
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Lehtolan tilan verkkosivujen sisällön tuottaminen. Tarkoituksena oli laatia informatiiviset verkkosivut pihvikarjan lihan suoramyyntiä harjoittavalle tilalle ja aloittaa sähköisen markkinoinnin aikakausi tilalla. Lähtökohtana työn toteuttamiselle olivat pihvikarjanlihan suoramyynnin kehittäminen ja lähilihan markkinointi Jyvässeudulla sekä pihvikarjatuotannon tunnettavuuden lisääminen. Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensin suunniteltiin sivujen sisältö ja kuvitus. Viimeiseksi mainostoimisto toteutti graafisen suunnittelun ja verkkosivujen teknisen toteutuksen.
Työn tuloksena syntyivät Lehtolan tilan verkkosivut, jotka löytyvät lehtolanlimousin.fi-nimellä. Verkkosivuilla kerrotaan tilan toiminnasta, pihvikarjasta, suoramyynnistä ja pihvilihan käsittelystä. Verkkosivujen sisältöä suunniteltaessa pidettiin tärkeänä myös tilalta ostetun pihvilihaerän käytön opastamista, joka oli tullut esille asiakkaiden kanssa keskusteltaessa.
Verkkosivujen sisältöä suunniteltaessa ilmeni monia erikoishuomiota vaativia asioita kuten kuvamateriaalin laatu, määrä, kohde sekä informatiivisen tekstin määrä ja luonne. Verkkosivujen sisällön suunnitteleminen on haasteellinen tehtävä, koska aineiston pitää olla tiivis, informatiivinen, markkinointihenkinen sekä totuudenmukainen ja kuvituksen tekstiä tukevaa.
Lehtolan tilalla ei ollut aiempaa markkinointimateriaalia ja se koettiin merkittävä ongelmana. Lehtolan tilan verkkosivujen valmistuminen yksinkertaistaa pihvilihan suoramyyntitilauksia ja tuo tilalle näkyvyyttä esim. googlemarkkinoinnissa ja siten myös mahdollisena myynnin lisääntymisenä. Tilan toiminnasta ja tuotteista kertovat verkkosivut ovat suoramyyntiä harjoittavan maatilan olennainen markkinointiväylä.
Työn tuloksena syntyivät Lehtolan tilan verkkosivut, jotka löytyvät lehtolanlimousin.fi-nimellä. Verkkosivuilla kerrotaan tilan toiminnasta, pihvikarjasta, suoramyynnistä ja pihvilihan käsittelystä. Verkkosivujen sisältöä suunniteltaessa pidettiin tärkeänä myös tilalta ostetun pihvilihaerän käytön opastamista, joka oli tullut esille asiakkaiden kanssa keskusteltaessa.
Verkkosivujen sisältöä suunniteltaessa ilmeni monia erikoishuomiota vaativia asioita kuten kuvamateriaalin laatu, määrä, kohde sekä informatiivisen tekstin määrä ja luonne. Verkkosivujen sisällön suunnitteleminen on haasteellinen tehtävä, koska aineiston pitää olla tiivis, informatiivinen, markkinointihenkinen sekä totuudenmukainen ja kuvituksen tekstiä tukevaa.
Lehtolan tilalla ei ollut aiempaa markkinointimateriaalia ja se koettiin merkittävä ongelmana. Lehtolan tilan verkkosivujen valmistuminen yksinkertaistaa pihvilihan suoramyyntitilauksia ja tuo tilalle näkyvyyttä esim. googlemarkkinoinnissa ja siten myös mahdollisena myynnin lisääntymisenä. Tilan toiminnasta ja tuotteista kertovat verkkosivut ovat suoramyyntiä harjoittavan maatilan olennainen markkinointiväylä.