Perustutkintoon valmistavan koulutuksen toteutussuunnitelma ja vaikuttavuuden arviointi
Tyynelä, Tarmo (2012)
Tyynelä, Tarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toteutussuunnitelma vuonna 2009 uudistuneelle rakennusalan perustutkinnon, talonrakentajan osaamisalalle, sekä arvioida toteutussuunnitelman vaikuttavuutta. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehitystyö, jonka tuloksena syntyi tuotekortti-mallin mukainen toteutussuunnitelma. Työn tilaajana oli Jyväskylän aikuisopisto.
Kehittämishankkeen perustana oli uusiutuneet tutkinnon perusteet, jotka määrittelevät osaamisvaatimukset ja sitä kautta opiskeltavat asiat. Tutkintoon valmistava koulutus perustuu suurimmalta osin tekemällä oppimiseen, mikä käytännössä tarkoittaa sekä oppilaitoksen työhallissa tapahtuvaa harjoittelua että varsinaisilla työpaikoilla tapahtuvaa työssäoppimista. Erityisesti opiskelijan näkökulmasta tekemällä oppiminen on opiskelumotivaation ja sitoutumisen kannalta tärkeä pedagoginen ja didaktinen valinta.
Toteutussuunnitelman tuotekorteissa on kuvattu mm. valmistavan koulutuksen kurssien sisältö, opiskeluaika, toteutustapa, opiskelumenetelmät ja arviointi. Tuotekorttien tavoitteena on selventää kurssien sisältöä sekä opiskelijoille että muiden alojen kouluttajille ja osaltaan mahdollistaa kurssien valinnaisuuden toteutuminen.
Tuotekorttien vaikuttavuutta arvioitiin yhden kurssin osalta. Arvioitavaksi kurssiksi valittiin laatoitus. Arviointia toteutettiin kirjallisilla testeillä ennen ja jälkeen halliharjoittelujakson, arvioimalla ja haastattelemalla opiskelijoita halliharjoittelujakson aikana sekä arvioimalla opiskelijoiden osaamista tutkintotilaisuudessa työssäoppimisjakson jälkeen. Osalle opiskelijoista kurssi antoi riittävät valmiudet laatoitustyön perustehtäviin, osa opiskelijoista tarvitsee ehdottomasti hyvin toteutetun työssäoppimisjakson voidakseen saavuttaa riittävät perustaidot.
Kehittämisprojektin tuloksia voidaan hyödyntää välittömästi Jyväskylä aikuisopiston koulutuksessa.
Kehittämishankkeen perustana oli uusiutuneet tutkinnon perusteet, jotka määrittelevät osaamisvaatimukset ja sitä kautta opiskeltavat asiat. Tutkintoon valmistava koulutus perustuu suurimmalta osin tekemällä oppimiseen, mikä käytännössä tarkoittaa sekä oppilaitoksen työhallissa tapahtuvaa harjoittelua että varsinaisilla työpaikoilla tapahtuvaa työssäoppimista. Erityisesti opiskelijan näkökulmasta tekemällä oppiminen on opiskelumotivaation ja sitoutumisen kannalta tärkeä pedagoginen ja didaktinen valinta.
Toteutussuunnitelman tuotekorteissa on kuvattu mm. valmistavan koulutuksen kurssien sisältö, opiskeluaika, toteutustapa, opiskelumenetelmät ja arviointi. Tuotekorttien tavoitteena on selventää kurssien sisältöä sekä opiskelijoille että muiden alojen kouluttajille ja osaltaan mahdollistaa kurssien valinnaisuuden toteutuminen.
Tuotekorttien vaikuttavuutta arvioitiin yhden kurssin osalta. Arvioitavaksi kurssiksi valittiin laatoitus. Arviointia toteutettiin kirjallisilla testeillä ennen ja jälkeen halliharjoittelujakson, arvioimalla ja haastattelemalla opiskelijoita halliharjoittelujakson aikana sekä arvioimalla opiskelijoiden osaamista tutkintotilaisuudessa työssäoppimisjakson jälkeen. Osalle opiskelijoista kurssi antoi riittävät valmiudet laatoitustyön perustehtäviin, osa opiskelijoista tarvitsee ehdottomasti hyvin toteutetun työssäoppimisjakson voidakseen saavuttaa riittävät perustaidot.
Kehittämisprojektin tuloksia voidaan hyödyntää välittömästi Jyväskylä aikuisopiston koulutuksessa.