Verinäytteiden ottaminen Kokemäen kotihoidossa
Kuitti, Saara-Maria (2013)
Kuitti, Saara-Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091202
Tiivistelmä
Tämän projektina toteutettavan opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää Kokemäen Kotihoidon verinäytteitä ottaville työntekijöille koulutustilaisuus, jonka tavoitteena oli lisätä verinäytteitä ottavien hoitajien tietämystä verinäytteiden otosta.
Projektin tekeminen alkoi teoriatiedon keruulla. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, aikaisempia koulutuksia aiheesta, henkilökohtaista tiedonantoa sekä internetistä haettua tietoa. Tämän pohjalta koottiin koulutuksessa käytettävä aineisto PowerPoint-esitykseen. Koulutustilaisuudessa käsiteltiin asiakkaan ja hoitajan valmistautumista näytteen ottoon, hoitajan ja asiakkaan turvallisuutta näytteenoton aikana, näytteenottotapahtumaa, verinäytteen säilytystä, käsittelyä sekä kuljetusta. Koulutustilaisuus arvioitiin kyselylomakkeella koulutuksen jälkeen. Koulutuksen hyödyllisyyttä arvioitiin ennen koulutusta ja sen jälkeen toteutetulla tietotestillä.
Koulutuksen jälkeen tehdyssä tietotestissä oikeita vastauksia oli lähes puolet enemmän kuin koulutuksen alussa tehdyssä tietotestissä. Kokonaisuudessaan koulutus arvioitiin hyväksi ja hyödylliseksi. Osallistujat olivat sitä mieltä, että he olivat oppineet uutta verinäytteiden ottamisesta ja näytteenottoon liittyvistä asioista. Kaksi kuudesta osallistujasta jäi kaipaamaan lisäkoulutusta näytteenottoon liittyen.
Tässä koulutuksessa tehty tietotesti olisi hyvä toistaa esimerkiksi vuoden päästä uudelleen, jolloin näkee onko koulutuksesta ollut hyötyä. Jatkoehdotuksena myös muiden näytteiden, kuten virtsa- ja ulostenäytteiden ottamiseen liittyvä koulutus olisi tarpeellinen kotihoidon työntekijöille.
Projektin tekeminen alkoi teoriatiedon keruulla. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, aikaisempia koulutuksia aiheesta, henkilökohtaista tiedonantoa sekä internetistä haettua tietoa. Tämän pohjalta koottiin koulutuksessa käytettävä aineisto PowerPoint-esitykseen. Koulutustilaisuudessa käsiteltiin asiakkaan ja hoitajan valmistautumista näytteen ottoon, hoitajan ja asiakkaan turvallisuutta näytteenoton aikana, näytteenottotapahtumaa, verinäytteen säilytystä, käsittelyä sekä kuljetusta. Koulutustilaisuus arvioitiin kyselylomakkeella koulutuksen jälkeen. Koulutuksen hyödyllisyyttä arvioitiin ennen koulutusta ja sen jälkeen toteutetulla tietotestillä.
Koulutuksen jälkeen tehdyssä tietotestissä oikeita vastauksia oli lähes puolet enemmän kuin koulutuksen alussa tehdyssä tietotestissä. Kokonaisuudessaan koulutus arvioitiin hyväksi ja hyödylliseksi. Osallistujat olivat sitä mieltä, että he olivat oppineet uutta verinäytteiden ottamisesta ja näytteenottoon liittyvistä asioista. Kaksi kuudesta osallistujasta jäi kaipaamaan lisäkoulutusta näytteenottoon liittyen.
Tässä koulutuksessa tehty tietotesti olisi hyvä toistaa esimerkiksi vuoden päästä uudelleen, jolloin näkee onko koulutuksesta ollut hyötyä. Jatkoehdotuksena myös muiden näytteiden, kuten virtsa- ja ulostenäytteiden ottamiseen liittyvä koulutus olisi tarpeellinen kotihoidon työntekijöille.