Lomahallinnon henkilöstön työhyvinvointi
Isotalo, Eeva (2013)
Isotalo, Eeva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lomahallinnon henkilöstön kokemuksia henkisestä työhyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta. Lomahallinnon henkilöstölle teetetyn työhyvinvointikyselytutkimuksen avulla selvitettiin mitkä seikat vaikuttavat positiivisesti ja mitkä negatiivisesti työhyvinvointiin.
Työn teoriaosuudessa määritellään työhyvinvointiin liittyviä keskeisiä käsitteitä. Työhyvinvoinnin portaat auttavat hahmottamaan lukijalle mitkä seikat vaikuttavat kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja miten ne vaikuttavat toisiinsa. Asiakaspalvelijan ja esimiehen työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä on esitelty lomahallinnossa työskentelevien työnkuvan pohjalta. Teoriaosuudessa esitellään lomahallinnossa eri asemissa työskentelevien henkilöiden keskeiset työtehtävät.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2012 sähköisesti kvantitatiivisena kyselynä, jossa oli kvalitatiivisia kysymyksiä kaksi. Perusjoukkona oli valtakunnallisesti noin puolet maan eri paikallisyksiköiden lomahallinnon henkilöstöstä. Kyselyyn vastasi 72 henkilöä, vastausprosentti oli 47 %. Valtakunnallisesti työhyvinvointitutkimukseen on näin ollen vastannut noin neljäsosa maan lomahallintojen henkilöstöstä.
Tutkimuksessa selvisi, että kokonaisuutena pääosin lomahallinnon henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista oli positiivinen. Positiivisina asioina henkisen työhyvinvoinnin kannalta voi todeta, että kokonaisuutena työ koettiin mielekkäänä. Ilmapiiri paikallisyksiköiden hallinnon henkilöstön keskuudessa koettiin hyvänä, apua ja tukea voitiin kysyä työtovereita hankalissa työasioissa. Päivittäisessä työssä työhyvinvointia heikensi eniten maatalousyrittäjien luomat paineet. Etuja valvovan henkilön tai yhteisön puuttuminen vaikutti myös heikentävästi työhyvinvointiin. Henkistä väkivaltaa, kiusaamista tai uhkailua oli kokenut lähes puolet lomahallinnon henkilöstöstä viimeisen vuoden aikana.
Tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi olla aiheellista paneutua tutkimustuloksista selvinneisiin ongelmakohtiin työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Työn teoriaosuudessa määritellään työhyvinvointiin liittyviä keskeisiä käsitteitä. Työhyvinvoinnin portaat auttavat hahmottamaan lukijalle mitkä seikat vaikuttavat kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin ja miten ne vaikuttavat toisiinsa. Asiakaspalvelijan ja esimiehen työhyvinvointiin liittyviä tekijöitä on esitelty lomahallinnossa työskentelevien työnkuvan pohjalta. Teoriaosuudessa esitellään lomahallinnossa eri asemissa työskentelevien henkilöiden keskeiset työtehtävät.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2012 sähköisesti kvantitatiivisena kyselynä, jossa oli kvalitatiivisia kysymyksiä kaksi. Perusjoukkona oli valtakunnallisesti noin puolet maan eri paikallisyksiköiden lomahallinnon henkilöstöstä. Kyselyyn vastasi 72 henkilöä, vastausprosentti oli 47 %. Valtakunnallisesti työhyvinvointitutkimukseen on näin ollen vastannut noin neljäsosa maan lomahallintojen henkilöstöstä.
Tutkimuksessa selvisi, että kokonaisuutena pääosin lomahallinnon henkilöstön kokemus työhyvinvoinnista oli positiivinen. Positiivisina asioina henkisen työhyvinvoinnin kannalta voi todeta, että kokonaisuutena työ koettiin mielekkäänä. Ilmapiiri paikallisyksiköiden hallinnon henkilöstön keskuudessa koettiin hyvänä, apua ja tukea voitiin kysyä työtovereita hankalissa työasioissa. Päivittäisessä työssä työhyvinvointia heikensi eniten maatalousyrittäjien luomat paineet. Etuja valvovan henkilön tai yhteisön puuttuminen vaikutti myös heikentävästi työhyvinvointiin. Henkistä väkivaltaa, kiusaamista tai uhkailua oli kokenut lähes puolet lomahallinnon henkilöstöstä viimeisen vuoden aikana.
Tämän opinnäytetyön jatkotutkimuksena voisi olla aiheellista paneutua tutkimustuloksista selvinneisiin ongelmakohtiin työhyvinvoinnin edistämiseksi.