Kilpailuedun luonti toimitusketjun näkökulmasta : Case: Venäjän viennin toimitusketjuratkaisut
Parviainen, Mikko (2013)
Parviainen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301171504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301171504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön pohjana toimii NELI:n (North European Logistics Institute) koordinoima SULOIN- hanke, jota Keravan Laurea ammattikorkeakoulu on mukana toteuttamassa. Hankkeen tarkoitus on auttaa Etelä-Suomen logistiikkayritysten osaamista, kilpailukykyä sekä ekologisuutta kansainvälisen verkostoitumisen kautta. Laurean osuus hankkeessa on luoda uusia toimintamalleja elintarviketeollisuuden jakelukanavien kehittämiseen. Tämän työn osuus hankkeessa on tuottaa käytännössä hyödyntämiskelpoisia kehittämisehdotuksia suomalaisille elintarvikealan yrityksille Venäjälle suuntautuvan viennin näkökulmasta.
Opinnäytetyön näkökulmaksi muodostui suomalaisten elintarvikealan yritysten toimitusketju-ratkaisujen kehittäminen siten, että Venäjälle suuntautuva vienti tuottaisi havaittavaa kilpailuetua kilpaileviin markkinoihin nähden. Rakenteellisesti työn toteuttaminen on jaettu teoriaosuuteen sekä käytännön pohdintoihin. Työn teoreettisen viitekehyksen hahmottamiseksi toimitusketjujen hallinta sekä samassa yhteydessä huomioitavat prosessit on työn alussa analysoitu teoreettisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen käytännön osuudet Venäjän markkina-analyyseineen ovat pohjautuneet Laurean kurssilla syntyneisiin opiskelijoiden kurssitehtäviin ja omiin pohdintoihin.
Työn toteuttamisessa on käytetty laadullisen tutkimuksen periaatteita hankkimalla ja ana-lysoimalla kirjoitettua tietoa. Tutkimuksen keskeiset tulokset eli kehittämisehdotukset on luotu hyödyntämällä sekä SWO- että 8-kenttä analyyseja Venäjän markkinoiden analysoinnissa. Kehittämisehdotuksien esittäminen jää työssä teoriatasolle, sillä mahdollisuutta tutkimuksen tulosten seuraamiseen ei ollut.
Opinnäytetyön näkökulmaksi muodostui suomalaisten elintarvikealan yritysten toimitusketju-ratkaisujen kehittäminen siten, että Venäjälle suuntautuva vienti tuottaisi havaittavaa kilpailuetua kilpaileviin markkinoihin nähden. Rakenteellisesti työn toteuttaminen on jaettu teoriaosuuteen sekä käytännön pohdintoihin. Työn teoreettisen viitekehyksen hahmottamiseksi toimitusketjujen hallinta sekä samassa yhteydessä huomioitavat prosessit on työn alussa analysoitu teoreettisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen käytännön osuudet Venäjän markkina-analyyseineen ovat pohjautuneet Laurean kurssilla syntyneisiin opiskelijoiden kurssitehtäviin ja omiin pohdintoihin.
Työn toteuttamisessa on käytetty laadullisen tutkimuksen periaatteita hankkimalla ja ana-lysoimalla kirjoitettua tietoa. Tutkimuksen keskeiset tulokset eli kehittämisehdotukset on luotu hyödyntämällä sekä SWO- että 8-kenttä analyyseja Venäjän markkinoiden analysoinnissa. Kehittämisehdotuksien esittäminen jää työssä teoriatasolle, sillä mahdollisuutta tutkimuksen tulosten seuraamiseen ei ollut.