Challenges and opportunities for the internationalisation of Finnish SME's to Canada : perspective of Finpro and similar internationalisation support organisations
Hyvönen, Jukka (2013)
Hyvönen, Jukka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302172375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302172375
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen ja uusille markkinoille laajentuminen on aina haasteellista, erityisesti nykyisessä haastavassa taloustilanteessa. Siitä huolimatta Suomi on pieni markkina-alue, ja kasvaakseen PK-yritysten on otettava riskejä ja haettava kasvua ulkomailta. Maantieteellisesti kaukaiset, sekä vähemmän tunnetut markkinat, kuten Kanada voivat jäädä helposti huomioimatta laajentuvalta yritykseltä -jopa siinä määrin, että myös kaikkein ilmeisimmät mahdollisuudet jäävät käyttämättä.
Suorittaessani harjoitteluani Finpron toimistossa Torontossa Kanadassa 2011, tulivat minulle tutuksi Kanadan markkinaympäristön haasteet ja mahdollisuudet suomalaisten yritysten ja erikoisosaamisen näkökulmasta. Lopputyöni, joka perustuu kokemuksiini Market Analyst Intern –harjoittelijana kesä-marraskuussa 2011, julkisiin verkkolähteisiin, sekä Finpron Kanadan maaedustajan ja entisen esimieheni Ari Elon haastatteluun, esittelee kohdemarkkinan potentiaalisimmat alat, sekä tutkii ja analysoi haasteet, ja erityisesti käyttämättömät mahdollisuudet, suomalaisen erityisosaamisen näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että kohdemarkkinalla on runsaasti käyttämättömiä mahdollisuuksia ja tilausta suomalaiselle osaamiselle Cleantech-, sekä Arktisten teknologioiden markkinalla. Pääsyy mahdollisuuksien vähäiselle hyödyntämiselle on tietämättömyys, ja tästä johtuva haluttomuus laajentua maantieteellisesti kaukaiselle ja tuntemattomalle markkinalle. Myös kansainvälistymispalveluiden leikkaukset, niiden jääminen vapaaehtoistyön varaan, haittaavat suomalaisyritysten Kanadan laajentumista.
Suorittaessani harjoitteluani Finpron toimistossa Torontossa Kanadassa 2011, tulivat minulle tutuksi Kanadan markkinaympäristön haasteet ja mahdollisuudet suomalaisten yritysten ja erikoisosaamisen näkökulmasta. Lopputyöni, joka perustuu kokemuksiini Market Analyst Intern –harjoittelijana kesä-marraskuussa 2011, julkisiin verkkolähteisiin, sekä Finpron Kanadan maaedustajan ja entisen esimieheni Ari Elon haastatteluun, esittelee kohdemarkkinan potentiaalisimmat alat, sekä tutkii ja analysoi haasteet, ja erityisesti käyttämättömät mahdollisuudet, suomalaisen erityisosaamisen näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että kohdemarkkinalla on runsaasti käyttämättömiä mahdollisuuksia ja tilausta suomalaiselle osaamiselle Cleantech-, sekä Arktisten teknologioiden markkinalla. Pääsyy mahdollisuuksien vähäiselle hyödyntämiselle on tietämättömyys, ja tästä johtuva haluttomuus laajentua maantieteellisesti kaukaiselle ja tuntemattomalle markkinalle. Myös kansainvälistymispalveluiden leikkaukset, niiden jääminen vapaaehtoistyön varaan, haittaavat suomalaisyritysten Kanadan laajentumista.