Development of IS-Change Communication Practices as Part of an IS-Change Management Process
Gieseking, Axel (2013)
Gieseking, Axel
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042909
Tiivistelmä
Tutkimuksen hankkeisti suomalaisen kansainvälisesti toimivan yrityksen tietohallinto-osasto. Tavoite oli tarjota ratkaisuja kysymykseen, kuinka muutokset tietohallinnon palveluihin voitaisiin kommunikoida parhaalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla, pitäen ensisijaisesti mielessä toimiva kommunikointi loppukäyttäjälle.
Tutkimuksen luonteesta johtuen se toteutettiin induktiivisena. Tutkimus menetelmänä käytettiin toiminnallista tutkimusta, johon käytetty aineisto oli kvantitatiivista luonteeltaan. Pääasiallinen tiedonhankinta menetelmä oli haastattelut. Ne olivat puoli strukturoituja ja niihin osallistui 8 avainasemassa olevaa henkilöä asiakasyrityksen tietohallinto-osastolta. Haastateltavista kuusi henkilöä oli niiden tiimien tiiminjohtajia, jotka suorittivat, tilasivat, tai olivat muuten muutosten vaikutusten piirissä. Kaksi muuta haastateltavaa olivat yksi yrityksen tietohallinto johtajista ja yrityksen tietohallintopäällikkö.
Tutkimuksen tulokset olivat osa tekemääni laajempaa projektia, jossa suunnittelin tietohallinnon muutoksenhallinnan prosesseja. Kommunikaatio muutoksenhallinnassa on keskeistä ja siksi sitä käsitellään monissa muutoksenhallinnan malleissa. Lähestymistapani ei perustunut ainoastaan yhteen malliin, kuten ITIL-malliin, vaan useista lähteistä kerättyyn tietoon. Tutkimuksen tulokset ovat räätälöity asiakas yrityksen tarpeisiin ja tapoihin työskennellä, tosin pienillä muutoksilla niitä voitaisiin soveltaa myös muiden organisaatioiden samantyyppisiin tarpeisiin.
Tutkimuksen luonteesta johtuen se toteutettiin induktiivisena. Tutkimus menetelmänä käytettiin toiminnallista tutkimusta, johon käytetty aineisto oli kvantitatiivista luonteeltaan. Pääasiallinen tiedonhankinta menetelmä oli haastattelut. Ne olivat puoli strukturoituja ja niihin osallistui 8 avainasemassa olevaa henkilöä asiakasyrityksen tietohallinto-osastolta. Haastateltavista kuusi henkilöä oli niiden tiimien tiiminjohtajia, jotka suorittivat, tilasivat, tai olivat muuten muutosten vaikutusten piirissä. Kaksi muuta haastateltavaa olivat yksi yrityksen tietohallinto johtajista ja yrityksen tietohallintopäällikkö.
Tutkimuksen tulokset olivat osa tekemääni laajempaa projektia, jossa suunnittelin tietohallinnon muutoksenhallinnan prosesseja. Kommunikaatio muutoksenhallinnassa on keskeistä ja siksi sitä käsitellään monissa muutoksenhallinnan malleissa. Lähestymistapani ei perustunut ainoastaan yhteen malliin, kuten ITIL-malliin, vaan useista lähteistä kerättyyn tietoon. Tutkimuksen tulokset ovat räätälöity asiakas yrityksen tarpeisiin ja tapoihin työskennellä, tosin pienillä muutoksilla niitä voitaisiin soveltaa myös muiden organisaatioiden samantyyppisiin tarpeisiin.