Crisis Resource Management (CRM) - Oppimistapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi osana ensihoitajaopiskelijoiden potilasturvallisuus-opintojaksoa
Mehtonen, Sonja; Lindholm, Satu (2013)
Mehtonen, Sonja
Lindholm, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303063015
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kommunikaatioon sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Teoriatietoa on kerätty toimivasta kommunikaatiosta ja kommunikaatiovälineistä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä asiantuntija-keskusteluiden avulla. Tämän tiedon pohjalta suunniteltiin sekä toteutettiin opetustapahtuma keväällä 2012 uusille ensihoitajaopiskelijoille, ryhmälle E-S11.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, millaista hyvä kommunikaatio on ja miten sitä voidaan kehittää. Lisäksi haluttiin kokemusta opetustapahtuman suunnittelusta ja toteuttamisesta. Tämä opetustapahtuma oli osa Potilasturvallinen hoitotyö -opintojaksoa. Opetustapahtuman pitäminen valmensi työelämää varten, koska ensihoitajien työuraan lähes poikkeuksetta kuuluu erilaisten koulutusten pitäminen esimerkiksi omalle työvuorolle tai ulkopuolisille ryhmille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli oppia, miten opetustapahtuma tulisi suunnitella ja toteuttaa, jotta ensihoitajaopiskelijat saavat siitä parhaan mahdollisen hyödyn.
Aiheen valinta lähti kiinnostuksesta Crisis Resource Managementia eli CRM:ää kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Opinnäytetyön haluttiin käsittelevän aihetta, jota voi hyödyntää työelämässä. Ensihoitajatyöparin välisen kommunikaation sujuvuus on potilasturvallisuuden kannalta tärkeää. Toimivalla kommunikaatiolla ja tilannetietoisuudella voidaan varmistaa, että potilas saa tarvitsemansa hoidon turvallisesti ja tehokkaasti. Potilasturvallisuuteen ei siis vaikuta pelkästään terveydenhuollon ammattilaisten kliininen osaaminen, vaan myös ei-tekniset taidot, eli esimerkiksi se, miten tieto potilaan tilanteesta, hoidosta ja hoidon linjauksista kulkee hoitohenkilökunnan välillä.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä teoriatietoa eri lähteistä, ja kokoamalla sitä yhteen. Asiantuntijakeskustelut olivat osa teoriatiedon hankkimista, mistä saatiin arvokasta työelämälähtöistä näkemystä CRM:stä ja kommunikaatiosta. Tietojemme pohjalta suunniteltiin opetustapahtuma ensihoitajaopiskelijaryhmälle E-S11. Oppituntia varten tehtiin tarkka tuntisuunnitelma, Powerpoint–esitys, ja opetustapahtuman lopuksi näytettiin ryhmälle video, joka havainnollistaa hyvin konkreettisesti millaisia seurauksia huonosta kommunikaatiosta voi olla. Opetustapahtumasta kerättiin palaute, jotta tekijät saivat itselleen tietoa, millaiseksi ryhmä koki opetustapahtuman. Tekijät saivat myös myös kehitysideoita omasta toiminnastaan tulevaisuutta varten. Pääasiassa saatu palaute oli positiivista ja opetustapahtuman koettiin hyödyllisenä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä kommunikaatioon sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Teoriatietoa on kerätty toimivasta kommunikaatiosta ja kommunikaatiovälineistä kirjallisuudesta, artikkeleista sekä asiantuntija-keskusteluiden avulla. Tämän tiedon pohjalta suunniteltiin sekä toteutettiin opetustapahtuma keväällä 2012 uusille ensihoitajaopiskelijoille, ryhmälle E-S11.
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, millaista hyvä kommunikaatio on ja miten sitä voidaan kehittää. Lisäksi haluttiin kokemusta opetustapahtuman suunnittelusta ja toteuttamisesta. Tämä opetustapahtuma oli osa Potilasturvallinen hoitotyö -opintojaksoa. Opetustapahtuman pitäminen valmensi työelämää varten, koska ensihoitajien työuraan lähes poikkeuksetta kuuluu erilaisten koulutusten pitäminen esimerkiksi omalle työvuorolle tai ulkopuolisille ryhmille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli oppia, miten opetustapahtuma tulisi suunnitella ja toteuttaa, jotta ensihoitajaopiskelijat saavat siitä parhaan mahdollisen hyödyn.
Aiheen valinta lähti kiinnostuksesta Crisis Resource Managementia eli CRM:ää kohtaan sekä aiheen ajankohtaisuudesta. Opinnäytetyön haluttiin käsittelevän aihetta, jota voi hyödyntää työelämässä. Ensihoitajatyöparin välisen kommunikaation sujuvuus on potilasturvallisuuden kannalta tärkeää. Toimivalla kommunikaatiolla ja tilannetietoisuudella voidaan varmistaa, että potilas saa tarvitsemansa hoidon turvallisesti ja tehokkaasti. Potilasturvallisuuteen ei siis vaikuta pelkästään terveydenhuollon ammattilaisten kliininen osaaminen, vaan myös ei-tekniset taidot, eli esimerkiksi se, miten tieto potilaan tilanteesta, hoidosta ja hoidon linjauksista kulkee hoitohenkilökunnan välillä.
Opinnäytetyö aloitettiin keräämällä teoriatietoa eri lähteistä, ja kokoamalla sitä yhteen. Asiantuntijakeskustelut olivat osa teoriatiedon hankkimista, mistä saatiin arvokasta työelämälähtöistä näkemystä CRM:stä ja kommunikaatiosta. Tietojemme pohjalta suunniteltiin opetustapahtuma ensihoitajaopiskelijaryhmälle E-S11. Oppituntia varten tehtiin tarkka tuntisuunnitelma, Powerpoint–esitys, ja opetustapahtuman lopuksi näytettiin ryhmälle video, joka havainnollistaa hyvin konkreettisesti millaisia seurauksia huonosta kommunikaatiosta voi olla. Opetustapahtumasta kerättiin palaute, jotta tekijät saivat itselleen tietoa, millaiseksi ryhmä koki opetustapahtuman. Tekijät saivat myös myös kehitysideoita omasta toiminnastaan tulevaisuutta varten. Pääasiassa saatu palaute oli positiivista ja opetustapahtuman koettiin hyödyllisenä.