Blogin hyödyntäminen työssäoppimisen raportoinnissa
Hautala, Olli-Pekka (2013)
Hautala, Olli-Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303083110
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen päällimmäisenä tarkoituksena oli kokeilla miten työssäop-pimisen raportointia voitaisiin toteuttaa muutenkin kuin perinteisellä paperivihko periaatteella. Tässä työssä kokeiltiin Blogger blogia, googlen tarjoamaa ilmaista verkkosivustoa. Tarkoituksena oli että opiskelija kirjoittaisi blogiin jokaisen työskentely päivän osalta tehdyt työ ja lisäisi mahdollisuuksien mukaan valokuvia valmistamistaan tuotteista. Blogista on helppo seurata opiskelijan tekemisiä noin viikon viiveellä. Valokuvien havainnollistava vaikutus on huomattava ja mahdollistaa blogin lukijan ”pääsyn” valmistettavien tuotteiden alkulähteille. Blogin käyttäminen mahdollistaa myös nopean ja reaaliaikaisen kommunikoinnin opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaan välillä. Etuna verrattuna sähköpostiin on että kyseinen viestin vaihto on kerättynä samaan paikkaa eikä viestit ole jossain sähköpostin uumenissa.
Ajan mukaiseen opettamiseen kuuluu, että opettajat pysyvät kehityksen muka-na niin opetus menetelmissä kuin opiskelijoiden käyttämissä viestintä mahdollisuuksissa. Liitutaulu on vieläkin erittäin hyvä ja tarpeellinen väline opettajan ja opiskelijan välillä. Uusien tieto- ja viestintä välineiden ei ole tarkoitus syrjäyttää mitään hyväksi havaittua, mutta eihän ilman kokeilua ja käyttäjäkokemuksia voi mitään kehitystä saada aikaan
Se, että millä tavalla oppiminen on saavutettu, ei ole merkityksellinen asia. Toi-nen oppii ja omaksuu näkemällä, toinen tarvitsee taas lukeakseen tekstiä. Myös tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen oppimisen tukea on tuonut opiskelijoille uusi mahdollisuuksia esim. tiedon hankinnan osalta ja nopean informaation liikkumisen.
Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 120 ov, joista 90 ov on ammatillisia opintoja. Tutkintoon sisältyy vähintään 20 ov valvottua työssäoppimista. Opiskelijan ohjauksesta vastaa ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja.
Ajan mukaiseen opettamiseen kuuluu, että opettajat pysyvät kehityksen muka-na niin opetus menetelmissä kuin opiskelijoiden käyttämissä viestintä mahdollisuuksissa. Liitutaulu on vieläkin erittäin hyvä ja tarpeellinen väline opettajan ja opiskelijan välillä. Uusien tieto- ja viestintä välineiden ei ole tarkoitus syrjäyttää mitään hyväksi havaittua, mutta eihän ilman kokeilua ja käyttäjäkokemuksia voi mitään kehitystä saada aikaan
Se, että millä tavalla oppiminen on saavutettu, ei ole merkityksellinen asia. Toi-nen oppii ja omaksuu näkemällä, toinen tarvitsee taas lukeakseen tekstiä. Myös tieto- ja viestintätekniikan käyttäminen oppimisen tukea on tuonut opiskelijoille uusi mahdollisuuksia esim. tiedon hankinnan osalta ja nopean informaation liikkumisen.
Ammatillisen perustutkinnon laajuus on 120 ov, joista 90 ov on ammatillisia opintoja. Tutkintoon sisältyy vähintään 20 ov valvottua työssäoppimista. Opiskelijan ohjauksesta vastaa ohjaava opettaja ja työpaikkaohjaaja.