Learning Analytics -työkalujen kehittäminen Hämeen ammattikorkeakoulussa
Nyholm, Johanna (2013)
Lataukset:
Nyholm, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043973
Tiivistelmä
Hämeen ammattikorkeakoulu toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Toimeksiantaja halusi selvyyden, millaisia Learning Analytics -työkaluja on tällä hetkellä saatavilla. Toimeksiantaja halusi myös ideoita Learning Analytics -työkalujen käytöstä opetuksen ohella.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Learning Analytics tarkoittaa ja tuoda käsitettä tutummaksi. Tarkoituksena oli lisäksi tutkia, mitä kaikkea kyseiseen käsitteeseen sisältyy ja liittyy. Toimeksiantajalla jo käytössä olevia opetuksessa käytettäviä työkaluja kartoitettiin omien kokemuksien sekä toimeksiantajan sivustoilta löytyvien tietojen perusteella. Learning Analytics -työkaluihin tutustuttiin ensin teoriapohjalta ja sen jälkeen muutamia toisistaan eroavia Learning Analytics -työkaluja testattiin käytännössä. Teoriaosuudessa tutustuttiin Learning Analytics -käsitteen lisäksi erilaisiin oppimisympäristöihin sekä termeihin, jotka liitetään Learning Analytics -käsitteeseen.
Käytännön osuudessa Learning Analytics -työkaluja tarkasteltiin sellaisista näkökulmista, jotka olisivat tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opettajien kannalta sopivimpia. Sellaisiin Learning Analytics -työkaluihin, jotka olivat mahdollisesti liitettävissä toimeksiantajan käytössä oleviin työkaluihin, tutustuttiin tarkemmin ja testattiin ne testiympäristössä. Käytännön osuudessa on kuvattu, mitä kaikkea eri Learning Analytics -työkaluilla voi tehdä ja miten kyseessä olevat työkalut voidaan ottaa käyttöön. Luvussa 4 on esitetty ideoita, mitä Learning Analytics -työkalua kannattaisi käyttää missäkin tilanteessa.
Learning Analytics oli käsitteenä melko uusi, eikä Learning Analytics -työkaluja vielä kovin laajalti käytetä, koska kehitettävää on vielä. Opinnäytetyössä käsiteltiin enemmän teoriaa kuin käytäntöä. Lähteet olivat enimmäkseen sähköisiä tutkimuksia, koska suurin osa tiedoista, jotka koskivat Learning Analytics -käsitettä, sijaitsivat pääsääntöisesti Internetissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä Learning Analytics tarkoittaa ja tuoda käsitettä tutummaksi. Tarkoituksena oli lisäksi tutkia, mitä kaikkea kyseiseen käsitteeseen sisältyy ja liittyy. Toimeksiantajalla jo käytössä olevia opetuksessa käytettäviä työkaluja kartoitettiin omien kokemuksien sekä toimeksiantajan sivustoilta löytyvien tietojen perusteella. Learning Analytics -työkaluihin tutustuttiin ensin teoriapohjalta ja sen jälkeen muutamia toisistaan eroavia Learning Analytics -työkaluja testattiin käytännössä. Teoriaosuudessa tutustuttiin Learning Analytics -käsitteen lisäksi erilaisiin oppimisympäristöihin sekä termeihin, jotka liitetään Learning Analytics -käsitteeseen.
Käytännön osuudessa Learning Analytics -työkaluja tarkasteltiin sellaisista näkökulmista, jotka olisivat tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opettajien kannalta sopivimpia. Sellaisiin Learning Analytics -työkaluihin, jotka olivat mahdollisesti liitettävissä toimeksiantajan käytössä oleviin työkaluihin, tutustuttiin tarkemmin ja testattiin ne testiympäristössä. Käytännön osuudessa on kuvattu, mitä kaikkea eri Learning Analytics -työkaluilla voi tehdä ja miten kyseessä olevat työkalut voidaan ottaa käyttöön. Luvussa 4 on esitetty ideoita, mitä Learning Analytics -työkalua kannattaisi käyttää missäkin tilanteessa.
Learning Analytics oli käsitteenä melko uusi, eikä Learning Analytics -työkaluja vielä kovin laajalti käytetä, koska kehitettävää on vielä. Opinnäytetyössä käsiteltiin enemmän teoriaa kuin käytäntöä. Lähteet olivat enimmäkseen sähköisiä tutkimuksia, koska suurin osa tiedoista, jotka koskivat Learning Analytics -käsitettä, sijaitsivat pääsääntöisesti Internetissä.