Kiinteistötoimintastrategian laadintatyö Rovaniemen koulutuskuntayhtymän kiinteistöpalvelussa
Pylväs, Sirpa (2013)
Pylväs, Sirpa
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084140
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kiinteistötoimintastrategian laadintatyö. Rovaniemen koulutuskuntayhtymän kiinteistöpalvelun sitova tavoite RKK:n talousarviossa 2012 ja taloussuunnitelmassa 2013–2015 oli laatia kiinteistöstrategia vuoden 2012 aikana. Tutkimus on rajattu käsittelemään Kiinteistötoimintastrategiaa, joka liitetään osana Kiinteistöstrategiaan 2020. Kiinteistötoiminnalla käsitetään tässä tutkimuksessa kiinteistön ylläpitoa ja toimintaa tukevia käyttäjäpalveluita.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää kiinteistötoimintaa. Tutkimuksessa on tarkoitus tuottaa asiakirja ”Kiinteistötoimintastrategia 2013–2020”. Tutkimuksen tehtävänä on etsiä ratkaisuja asiakaslähtöisen kiinteistötoimintastrategian laadintatyöhön. Tutkimuksessa selvitetään, mitä on huomioitava laadintatyön ja implementoinnin aikana.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksellinen lähestymistapa on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on sekä tapaustutkimuksen että toimintatutkimuksen piirteitä. Tietoperusta on muodostettu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja vertailtavista kiinteistöstrategioista.
Tutkittava aineisto on kerätty kiinteistöpalvelun esimies- ja asiantuntijaorganisaation henkilöitä haastattelemalla. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Aineistoa on täydennetty havainnoilla, joita on tehty kehittämistyön aikana pidetyissä strategiapalavereissa ja tiedotustilaisuuksissa. Aineiston analysointi on tehty sisällönanalyysillä teemoittelua käyttäen.
Johtopäätökset tutkimuksesta voidaan jakaa kahteen osaan: asioiden strategiaan ja toiminnan strategiaan. Ensimmäistä voivat hallita erilliset yksilöt toisistaan irrallaan ja jälkimmäistä toiminnasta vastaava organisaatio toimiessaan yhdessä. Tutkimuksen lopuksi on esitetty kehittämistoimenpiteitä kiinteistötoimintaan. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa, vastaavien kiinteistöstrategioiden laadintatyössä sekä tutkijan ammatillisessa osaamisessa.
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää kiinteistötoimintaa. Tutkimuksessa on tarkoitus tuottaa asiakirja ”Kiinteistötoimintastrategia 2013–2020”. Tutkimuksen tehtävänä on etsiä ratkaisuja asiakaslähtöisen kiinteistötoimintastrategian laadintatyöhön. Tutkimuksessa selvitetään, mitä on huomioitava laadintatyön ja implementoinnin aikana.
Tutkimus on tehty laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksellinen lähestymistapa on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa on sekä tapaustutkimuksen että toimintatutkimuksen piirteitä. Tietoperusta on muodostettu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja vertailtavista kiinteistöstrategioista.
Tutkittava aineisto on kerätty kiinteistöpalvelun esimies- ja asiantuntijaorganisaation henkilöitä haastattelemalla. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina. Aineistoa on täydennetty havainnoilla, joita on tehty kehittämistyön aikana pidetyissä strategiapalavereissa ja tiedotustilaisuuksissa. Aineiston analysointi on tehty sisällönanalyysillä teemoittelua käyttäen.
Johtopäätökset tutkimuksesta voidaan jakaa kahteen osaan: asioiden strategiaan ja toiminnan strategiaan. Ensimmäistä voivat hallita erilliset yksilöt toisistaan irrallaan ja jälkimmäistä toiminnasta vastaava organisaatio toimiessaan yhdessä. Tutkimuksen lopuksi on esitetty kehittämistoimenpiteitä kiinteistötoimintaan. Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa, vastaavien kiinteistöstrategioiden laadintatyössä sekä tutkijan ammatillisessa osaamisessa.