Spiraalidynaaminen jalkakoulu - oivallusten kautta apua jalkavaivoihin
Rantanen, Tiina; Toivonen, Katja (2009)
Rantanen, Tiina
Toivonen, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten spiraalidynaamiset harjoitteet tukevat alaraajojen ja jalkaterien tasapainoisia toimintoja, sekä saada kokemuksia ja tutkittua tietoa ryhmämuotoisen jalkakoulun soveltuvuudesta uuden liikekielen harjoitteluun. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kokeellista yksittäistapaustutkimusta. Tietoa hankittiin tutkimuslomakkeiden, palautekyselyn ja harjoituspäiväkirjojen avulla. Tutkimusjoukon muodostivat 12 lentoyhtiö Finnairin lentoemäntää, jotka osallistuivat vuonna 2008 tehtyyn fysioterapian koulutusohjelman opinnäytetyöhön. Tutkimusjoukko valikoitui vapaaehtoisuuteen perustuen. Tutkimus toteutettiin joulukuun 2008 ja huhtikuun 2009 välisenä aikana Metropolia ammattikorkeakoulun, Vanhan viertotien tiloissa. Tämän ajan sisällä toteutettiin alku- ja loppumittaukset ja kolme jalkakoulua. Tutkimustulokset esitettiin pääosin yksilötasolla. Palautekyselyn vastaukset esitettiin koottuna kysymyksittäin.
Kaikki jalkakouluun osallistuneet kokivat saaneensa apua spiraalidynaamisista harjoitteista. Osallistujat oppivat jalkaterän oikean kuormittamisen ja sisäistivät sen merkityksen keskeisenä jalkaterien ja alaraajojen tasapainoisille toiminnoille. Harjoittelun myötä jalkaterien spiraalimainen toiminto aktivoitui ja tasapaino parani. Osallistujat kokivat jalkakoulun hyvänä ja hyödyllisenä menetelmänä ylläpitää jalkaterveyttä.
Tulosten perusteella oikein kohdistetuilla spiraalidynaamisilla harjoitteilla voidaan parantaa jalkaterien ja alaraajojen toimintoja ja jaksamista työssä ja vapaa-aikana. Jalkakoulussa opitut harjoitteet auttavat osallistujia omien jalkaterveydellisten tavotteiden saavuttamisessa ja ylläpitämisessä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää erityisesti jalkaterapeutit, jalkojenhoitajat, työterveyslääkärit ja -hoitajat. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten ja kokemusten perusteella voidaan spiraalidynaamista taitoharjoittelua jalkakouluryhmässä pitää soveltuvana menetelmänä jalkaterien ja alaraajojen eri asteisten vaivojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä.
Kaikki jalkakouluun osallistuneet kokivat saaneensa apua spiraalidynaamisista harjoitteista. Osallistujat oppivat jalkaterän oikean kuormittamisen ja sisäistivät sen merkityksen keskeisenä jalkaterien ja alaraajojen tasapainoisille toiminnoille. Harjoittelun myötä jalkaterien spiraalimainen toiminto aktivoitui ja tasapaino parani. Osallistujat kokivat jalkakoulun hyvänä ja hyödyllisenä menetelmänä ylläpitää jalkaterveyttä.
Tulosten perusteella oikein kohdistetuilla spiraalidynaamisilla harjoitteilla voidaan parantaa jalkaterien ja alaraajojen toimintoja ja jaksamista työssä ja vapaa-aikana. Jalkakoulussa opitut harjoitteet auttavat osallistujia omien jalkaterveydellisten tavotteiden saavuttamisessa ja ylläpitämisessä. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää erityisesti jalkaterapeutit, jalkojenhoitajat, työterveyslääkärit ja -hoitajat. Opinnäytetyöstä saatujen tulosten ja kokemusten perusteella voidaan spiraalidynaamista taitoharjoittelua jalkakouluryhmässä pitää soveltuvana menetelmänä jalkaterien ja alaraajojen eri asteisten vaivojen hoidossa ja ennaltaehkäisyssä.