Konsultin rooli StartUp Schoolin asiantuntijana
Lipsanen, Noora (2013)
Lipsanen, Noora
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015741
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty HAAGA-HELIAN StartUp Schoolille, joka toimii tutkimuksen toimeksiantajana. Tutkimuksen tarkoituksena on tehdä kartoitus eri aloilla toimivista konsulteista ja heidän päivittäisessä työssään tarvitsemastaan osaamisesta.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää uudenlaista konsulttiosaamista HAAGA-HELIAN StartUp Schoolissa toimivien opiskelijoiden tueksi heidän perustaessaan omia yrityksiään. Tutkimuksessa on myös etsitty vastauksia kysymyksiin, minkälaisia rooleja konsulteilla on ja minkälainen tämän roolin tulisi olla konsultin toimiessa StartUp Schoolissa asiantuntijana.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa on kuvattu oleellista tietoa ja käsitteitä konsultteihin ja heidän työhönsä liittyen. Teoreettinen viitekehys on pyritty muodostamaan niin, että se tukee kvalitatiivisesti eli laadullisesti toteutettua tutkimuksen osaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa laadullisena tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua, joka on rajattu teemahaastatteluun. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea StartUp Schoolin opiskelijaa ja neljää konsulttia kolmesta eri organisaatiosta, joilta kaikilta löytyy monien vuosien kokemusta konsultoinnista.
Tutkimuksen lopussa on esitetty laadullisen tutkimuksen tulosten perusteella muodostettuja johtopäätöksiä. Haastattelut tarjosivat arvokasta ja hyödyllistä tietoa vastauksiksi tutkimuksen alussa esitettyihin tutkimusongelmiin. Esimerkiksi kaikki konsultit kuvailivat ja listasivat monipuolisesti konsultin erilaisia rooleja ja korostivat sitä, kuinka tärkeää on konsultin työn jatkuvuudelle yhteistyön syntyminen asiakkaan kanssa. Haastattelujen tulokset olivat hyvin yhteneväisiä myös tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kanssa.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut löytää uudenlaista konsulttiosaamista HAAGA-HELIAN StartUp Schoolissa toimivien opiskelijoiden tueksi heidän perustaessaan omia yrityksiään. Tutkimuksessa on myös etsitty vastauksia kysymyksiin, minkälaisia rooleja konsulteilla on ja minkälainen tämän roolin tulisi olla konsultin toimiessa StartUp Schoolissa asiantuntijana.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa on kuvattu oleellista tietoa ja käsitteitä konsultteihin ja heidän työhönsä liittyen. Teoreettinen viitekehys on pyritty muodostamaan niin, että se tukee kvalitatiivisesti eli laadullisesti toteutettua tutkimuksen osaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa laadullisena tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua, joka on rajattu teemahaastatteluun. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea StartUp Schoolin opiskelijaa ja neljää konsulttia kolmesta eri organisaatiosta, joilta kaikilta löytyy monien vuosien kokemusta konsultoinnista.
Tutkimuksen lopussa on esitetty laadullisen tutkimuksen tulosten perusteella muodostettuja johtopäätöksiä. Haastattelut tarjosivat arvokasta ja hyödyllistä tietoa vastauksiksi tutkimuksen alussa esitettyihin tutkimusongelmiin. Esimerkiksi kaikki konsultit kuvailivat ja listasivat monipuolisesti konsultin erilaisia rooleja ja korostivat sitä, kuinka tärkeää on konsultin työn jatkuvuudelle yhteistyön syntyminen asiakkaan kanssa. Haastattelujen tulokset olivat hyvin yhteneväisiä myös tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kanssa.