Opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta
Ruoho, Olga (2013)
Ruoho, Olga
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015749
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarkastella maahanmuuttajaopetuksen haasteita ja selvittää, mitä opettajat kokivat tehdessään työtä maahanmuuttajien parissa ja minkälaista tukea he tarvitsevat. Sitä varten oli valittu kaksi kohderyhmää: ammatillisia opettajia ja aineopettajia, joilla on maahanmuuttajien ryhmä ja niitä, joilla on suomalaisessa ryhmässä 1-3 maahanmuuttajaopiskelijaa. He olivat Satakunnan alueelta: Kankaanpäästä, Porista, Kullaalta, Harjavallasta, Kokemäeltä ja Huittisista (SATAEDU, WINNOVA). Tiedonkeruumenetelmänä olivat haastattelun kysymykset, joihin oli vastattu suullisesti ja kirjallisesti sähköpostilla.
Kehittämishankkeessa kävi ilmi, että kaikki vastanneista ovat suvaitsevia, suhtautuvat maahanmuuttajiin myönteisesti ja huomioivat heidän tarpeensa riittävästi opetustilanteessa ja luokan ulkopuolella. Jotkut opettajat selviävät ongelmatilanteista itsenäisesti, jotkut tekevät paljon yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Haasteellista opetuksessa on kieliongelmat, oppimisvaikeuksien tunnistaminen, oppimateriaalien tekeminen. Monet vastanneista kaipaavat lisäkoulutusta. Ryhmien välinen ero on siinä, että opettajat, joilla on yksityisiä maahanmuuttajia luokassa, eivät suunnittele opetusta erikseen ja menevät muun ryhmän mukaan.
Teoriaosiossa oli tarkastettu opettajan roolia monikulttuurisessa oppimisympäristössä ja monikulttuurisen opetukseen liittyviä haasteita.
Kehittämishankkeen pohjalta selvitystä maahanmuuttajien opetuksen kehittämiseksi on syytä jatkaa. Sen pohjalla voisi järjestää opettajille, jotka ovat tekemisissä maahanmuuttajien kanssa, neuvontapisteen, jos opettajat itse kokevat sen tarpeelliseksi. Se pystyisi järjestämään koulutuksia, luomaan tukiverkostoja, kehittämään opettajien ja muiden ammattilaisten yhteistyötä ja oppimateriaaleja.
Kehittämishankkeessa kävi ilmi, että kaikki vastanneista ovat suvaitsevia, suhtautuvat maahanmuuttajiin myönteisesti ja huomioivat heidän tarpeensa riittävästi opetustilanteessa ja luokan ulkopuolella. Jotkut opettajat selviävät ongelmatilanteista itsenäisesti, jotkut tekevät paljon yhteistyötä muiden opettajien kanssa. Haasteellista opetuksessa on kieliongelmat, oppimisvaikeuksien tunnistaminen, oppimateriaalien tekeminen. Monet vastanneista kaipaavat lisäkoulutusta. Ryhmien välinen ero on siinä, että opettajat, joilla on yksityisiä maahanmuuttajia luokassa, eivät suunnittele opetusta erikseen ja menevät muun ryhmän mukaan.
Teoriaosiossa oli tarkastettu opettajan roolia monikulttuurisessa oppimisympäristössä ja monikulttuurisen opetukseen liittyviä haasteita.
Kehittämishankkeen pohjalta selvitystä maahanmuuttajien opetuksen kehittämiseksi on syytä jatkaa. Sen pohjalla voisi järjestää opettajille, jotka ovat tekemisissä maahanmuuttajien kanssa, neuvontapisteen, jos opettajat itse kokevat sen tarpeelliseksi. Se pystyisi järjestämään koulutuksia, luomaan tukiverkostoja, kehittämään opettajien ja muiden ammattilaisten yhteistyötä ja oppimateriaaleja.