Pienryhmän toimintatuokioita erityistä tukea tarvitseville lapsille
Sipilä, Mika; Nyman, Pauliina (2013)
Sipilä, Mika
Nyman, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295550
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tavoitteena oli suunnitella ja antaa toteutettavaksi viisi toimintatuokiota pienryhmälle. Toimintatuokioiden tavoitteena oli harjoittaa erityistä tukea tarvitsevien lasten kielellistä kehitystä. Päätoimisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin videohavainnointia. Toimintatuokiot videoitiin ja niiden pohjalta tehtiin havaintoja, joilla pyrittiin vastaamaan kehittämiskysymyksiin. Kehittämistyö suunniteltiin ja toteutettiin kevään 2013 aikana.
Toimintatuokiot suunniteltiin lasten moniammatillista tukiverkostoa hyödyntäen, ja niiden tarkoituksena oli tukea lasten kielellistä kehitystä. Videohavainnointi osoitti, että kehittämistyön edetessä lasten sosiaalisissa suhteissa tapahtui muutoksia, lapset oppivat tuokioilla harjoiteltuja käsitteitä sekä alkoivat tuottaa spontaania puhetta. Havaintojen perusteella lapset hyötyivät pienryhmätoiminnasta tuen tarjoamisen muotona, ja käytettyjä menetelmiä on mahdollista hyödyntää myös päiväkodin arjessa.
Kehittämistyö osoitti, että kielen kehityksen häiriöistä kärsivä lapsi hyötyy kohdennetusta pienryhmätoiminnasta. Pienryhmätoimintaa suunniteltaessa sekä toteutettaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon lasten erityiset tarpeet sekä muut vaikuttavat tekijät.
Toimintatuokiot suunniteltiin lasten moniammatillista tukiverkostoa hyödyntäen, ja niiden tarkoituksena oli tukea lasten kielellistä kehitystä. Videohavainnointi osoitti, että kehittämistyön edetessä lasten sosiaalisissa suhteissa tapahtui muutoksia, lapset oppivat tuokioilla harjoiteltuja käsitteitä sekä alkoivat tuottaa spontaania puhetta. Havaintojen perusteella lapset hyötyivät pienryhmätoiminnasta tuen tarjoamisen muotona, ja käytettyjä menetelmiä on mahdollista hyödyntää myös päiväkodin arjessa.
Kehittämistyö osoitti, että kielen kehityksen häiriöistä kärsivä lapsi hyötyy kohdennetusta pienryhmätoiminnasta. Pienryhmätoimintaa suunniteltaessa sekä toteutettaessa tulee kuitenkin ottaa huomioon lasten erityiset tarpeet sekä muut vaikuttavat tekijät.