Kokemuksia osallisuudesta -videoprojekti : Vammaisten ääni kuuluviin videotyöskentelyn kautta
TIMONEN, TARU (2013)
TIMONEN, TARU
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066422
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Timonen, Taru. Kokemuksia osallisuudesta – videoprojekti. Vammaisten ääni kuuluviin videotyöskentelyn kautta. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2013. 60 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä video Eteva kuntayhtymän palvelunkäyttäjistä koostuvan asiakasohjausryhmän kanssa. Videoprojektin tarkoituksena oli dokumentoida vammaisten ajatuksia osallisuuteen liittyen. Asiakasohjausryhmä osallistui videon suunnitteluun, kuvaukseen ja arviointiin. Asiakasohjausryhmän lisäksi videolle osallistui kahdeksan ulkopuolista vammaista henkilöä.
Videoprojektin päätyttyä asiakasohjausryhmän jäseniä haastateltiin projektin kulusta. Haastattelun tavoitteena oli selvittää lisääkö tällainen videoprojekti asiakasohjausryhmän jäsenten osallisuutta ja millainen kokemus videoprojekti oli asiakkaiden mielestä. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna teemahaastattelun metodia käyttäen. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen.
Aineistosta ilmeni, että asiakasohjausryhmän jäsenet kokivat videon tekemisen tärkeäksi, koska he saivat kertoa oman mielipiteensä asioista ja kuunnella toisten vammaisten ihmisten ajatuksia. Asiakasohjausryhmän jäsenet toivoivat, että videolla olisi jonkinlaisia vaikutuksia. Heidän mielestään videon avulla voitaisiin vaikuttaa ihmisten käsityksiin vammaisista. Haastateltavat uskovat, että videolla on vaikutusta siitä johtuen, että videolla puhuvat henkilöt ovat vammaisia ja he itse kertovat omia mielipiteitään arkielämän asioista. Video voisi lisätä ihmisten luottamusta vammaisten kykyyn vaikuttaa, koska videoprojektissa vammaiset ihmiset toimivat aktiivisina tekijöinä. He ovat olleet mukana videon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osallisuus voidaan määritellä eri tavoin. Osallisuus voi koostua töissä käymisestä ja harrastuksista tai kattavammasta vaikuttamisesta, kuten osallistumisesta palveluiden kehittämiseen ja arviointiin. Prosessin aikana ryhmän jäsenet saivat erilaisia kokemuksia. Yksi ryhmän jäsenistä innostui videoiden tekemisestä, joten hän suunnitteli projektin jälkeen tekevänsä lisää videoita koskien vammaisuutta. Ryhmän jäsenistä toinen toimi projektissa haastattelijana ja oli innoissaan tehtävästään. Uskon, että tällaiset kokemukset auttavat ryhmän jäseniä olemaan aktiivisempia millä tahansa osallisuuden ulottuvuudella. Osallisuuden kokemus kattaa paljon, joten tällainen projekti yksinään ei luo kokonaisvaltaista osallisuutta. Projekti on voinut antaa osallistujille pieniä osallisuuden kokemuksia ja rohkaista heitä tavoittelemaan lisää. Esimerkiksi tässä projektissa video antoi puhujille äänen, mutta video ei takaa kuulluksi tulemista. Kuulluksi tuleminen riippuu täysin videon katsojista.
Asiasanat: osallisuus, vammaisuus, asiakaslähtöisyys, kansalaisuus, video
Timonen, Taru. Kokemuksia osallisuudesta – videoprojekti. Vammaisten ääni kuuluviin videotyöskentelyn kautta. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2013. 60 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä video Eteva kuntayhtymän palvelunkäyttäjistä koostuvan asiakasohjausryhmän kanssa. Videoprojektin tarkoituksena oli dokumentoida vammaisten ajatuksia osallisuuteen liittyen. Asiakasohjausryhmä osallistui videon suunnitteluun, kuvaukseen ja arviointiin. Asiakasohjausryhmän lisäksi videolle osallistui kahdeksan ulkopuolista vammaista henkilöä.
Videoprojektin päätyttyä asiakasohjausryhmän jäseniä haastateltiin projektin kulusta. Haastattelun tavoitteena oli selvittää lisääkö tällainen videoprojekti asiakasohjausryhmän jäsenten osallisuutta ja millainen kokemus videoprojekti oli asiakkaiden mielestä. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna teemahaastattelun metodia käyttäen. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällön analyysiä käyttäen.
Aineistosta ilmeni, että asiakasohjausryhmän jäsenet kokivat videon tekemisen tärkeäksi, koska he saivat kertoa oman mielipiteensä asioista ja kuunnella toisten vammaisten ihmisten ajatuksia. Asiakasohjausryhmän jäsenet toivoivat, että videolla olisi jonkinlaisia vaikutuksia. Heidän mielestään videon avulla voitaisiin vaikuttaa ihmisten käsityksiin vammaisista. Haastateltavat uskovat, että videolla on vaikutusta siitä johtuen, että videolla puhuvat henkilöt ovat vammaisia ja he itse kertovat omia mielipiteitään arkielämän asioista. Video voisi lisätä ihmisten luottamusta vammaisten kykyyn vaikuttaa, koska videoprojektissa vammaiset ihmiset toimivat aktiivisina tekijöinä. He ovat olleet mukana videon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Osallisuus voidaan määritellä eri tavoin. Osallisuus voi koostua töissä käymisestä ja harrastuksista tai kattavammasta vaikuttamisesta, kuten osallistumisesta palveluiden kehittämiseen ja arviointiin. Prosessin aikana ryhmän jäsenet saivat erilaisia kokemuksia. Yksi ryhmän jäsenistä innostui videoiden tekemisestä, joten hän suunnitteli projektin jälkeen tekevänsä lisää videoita koskien vammaisuutta. Ryhmän jäsenistä toinen toimi projektissa haastattelijana ja oli innoissaan tehtävästään. Uskon, että tällaiset kokemukset auttavat ryhmän jäseniä olemaan aktiivisempia millä tahansa osallisuuden ulottuvuudella. Osallisuuden kokemus kattaa paljon, joten tällainen projekti yksinään ei luo kokonaisvaltaista osallisuutta. Projekti on voinut antaa osallistujille pieniä osallisuuden kokemuksia ja rohkaista heitä tavoittelemaan lisää. Esimerkiksi tässä projektissa video antoi puhujille äänen, mutta video ei takaa kuulluksi tulemista. Kuulluksi tuleminen riippuu täysin videon katsojista.
Asiasanat: osallisuus, vammaisuus, asiakaslähtöisyys, kansalaisuus, video