Keskisuuren yrityksen strategian päivittäminen
Kataja, Anssi (2013)
Kataja, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea keskisuurta suomalaista yritystä sen strategian päivitysprosessissa. Opinnäytetyö on tehty puolen vuoden mittaisen työsuhteen aikana ja työtehtäväni oli avustaa yrityksen strategian päivitystä. Roolini strategian päivityksessä oli strategiaan liittyvä tiedonkeruu eri lähteistä, erilaisten analyysien valmistelu ja laatiminen, strategiaan liittyvät yrityksen sisäiset haastattelut sekä itse strategiasuunnitelman valmistelu.
Strategiatyö on kasvanut yhdeksi tärkeimmistä yrityksen johdon vastuualueista. Yritysten täytyy pystyä ennakoimaan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, sekä reagoida niihin määrätietoisesti. Strategisen johtamisen ja suunnittelun tarve kasvavat tiukassa taloustilanteessa, joka on koetellut Eurooppaa viime vuodet. Suurien suhdannevaihtelujen aikana yritykset joutuvat jatkuvasti tarkastamaan omaa asemaansa ja tekemään tarpeellisia muutoksia.
Opinnäytetyössä tarkastettiin kohdeyrityksen strategiset linjaukset ja päivitettiin ne vastaamaan tämän päivän haasteita. Opinnäytetyö toimii yritykselle sen strategian arviointivälineenä, sekä pyrkii herättämään ajatuksia yrityksen tämän hetken tilasta.
Työ on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Tämä opinnäytetyö jakautuu teorian ja käytännön osuuksiin. Teoriaosuudessa tuodaan esille strategian historiaa, malleja, käsitteitä ja erilaisia strategiaprosessimalleja. Teoriaosuus on vahvasti sidonnainen teoriaan, joka oli mukana yrityksen strategian päivityksessä. Teoriaosuuden jälkeen tulee käytännön osuus, jossa kuvaillaan yksityiskohtaisesti kohdeyrityksen strategian päivitysprosessia.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tehtyä strategiasuunnitelmaa erilaisten strategiateorioiden pohjalta. Työssä nostetaan esiin, mitkä osat strategiassa onnistuivat hyvin ja mitkä osat eivät onnistuneet tai vaativat lisähuomiota.
Opinnäytetyössä syntynyt produkti eli kohdeyrityksen strategiasuunnitelma on luokiteltu kohdeyrityksen liikesalaisuuden piiriin, joten sitä ei ole liitetty tähän opinnäytetyöhön.
Strategiatyö on kasvanut yhdeksi tärkeimmistä yrityksen johdon vastuualueista. Yritysten täytyy pystyä ennakoimaan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, sekä reagoida niihin määrätietoisesti. Strategisen johtamisen ja suunnittelun tarve kasvavat tiukassa taloustilanteessa, joka on koetellut Eurooppaa viime vuodet. Suurien suhdannevaihtelujen aikana yritykset joutuvat jatkuvasti tarkastamaan omaa asemaansa ja tekemään tarpeellisia muutoksia.
Opinnäytetyössä tarkastettiin kohdeyrityksen strategiset linjaukset ja päivitettiin ne vastaamaan tämän päivän haasteita. Opinnäytetyö toimii yritykselle sen strategian arviointivälineenä, sekä pyrkii herättämään ajatuksia yrityksen tämän hetken tilasta.
Työ on luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Tämä opinnäytetyö jakautuu teorian ja käytännön osuuksiin. Teoriaosuudessa tuodaan esille strategian historiaa, malleja, käsitteitä ja erilaisia strategiaprosessimalleja. Teoriaosuus on vahvasti sidonnainen teoriaan, joka oli mukana yrityksen strategian päivityksessä. Teoriaosuuden jälkeen tulee käytännön osuus, jossa kuvaillaan yksityiskohtaisesti kohdeyrityksen strategian päivitysprosessia.
Opinnäytetyössä tarkastellaan tehtyä strategiasuunnitelmaa erilaisten strategiateorioiden pohjalta. Työssä nostetaan esiin, mitkä osat strategiassa onnistuivat hyvin ja mitkä osat eivät onnistuneet tai vaativat lisähuomiota.
Opinnäytetyössä syntynyt produkti eli kohdeyrityksen strategiasuunnitelma on luokiteltu kohdeyrityksen liikesalaisuuden piiriin, joten sitä ei ole liitetty tähän opinnäytetyöhön.