Imagotutkimus - Case Sony Ericsson Finland
Huittinen, Jere (2009)
Huittinen, Jere
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911276286
Tiivistelmä
Suomessa ja maailmalla on tälläkin hetkellä lukemattomia yrityksiä ja niiden brändejä, jotka taistelevat uusista markkinoista ja pyrkivät valtaamaan elintilaa suurempien joukosta saavuttaakseen tunnettuutta, kasvua ja kehitystä. Tämä kehitys luo kilpailua, uusia innovaatioita ja eritoten kestävää kehitystä, joka täyttää maailman muuttumisen ja kehittymisen tunnusmerkit. Matkapuhelinalalla taistelee elintilasta useita eri valmistajia, toiset suurempia ja dominoivampia, toiset haastajia ja kovaan kilpailuun oman panoksensa tuovia. Yksi ratkaiseva tekijä juuri kooltaan pienempien valmistajien mahdollisuuksissa nousta suurempien joukkoon on onnistunut uusille markkinoille kasvaminen ja näin ollen erityisesti imagon onnistunut esilletuonti. Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen matkapuhelinmarkkinoita ja niillä toimivaa Sony Ericssonia, joka käy omaa kasvukamppailuaan kotimaisen matkapuhelinjätti Nokian rinnalla.
Työn päämäärä on löytää ensinnäkin syyt tämänhetkiseen markkinatilanteeseen ja se, mitä vaadittaisiin, että Sony Ericsson pääsisi kasvamaan kotimaisilla markkinoilla. Tavoitteena on löytää syitä, jotka vaikuttavat yhtiön tämänhetkiseen tilanteeseen, analysoida niitä ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tiedon keruuseen on käytetty tutkimusta tärkeimpien jälleenmyyjien keskuudessa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä tekijän omaa kokemusta työskentelystä kohdeyrityksessä.
Työssä selvitetään aluksi imagoa käsitteenä ja sen tärkeyttä yritykselle osana sen kokonaismenestystä. Tätä seuraa tutkimus siitä, millaisena Sony Ericssonin jälleenmyyjät näkevät sen imagon Suomessa ja millaisia tuloksia siitä saadaan. Teorian ja tulosten pohjalta tehdään analyyseja ja kehitysehdotuksia, millaisia muutoksia tämän tutkimuksen tulokset mahdollisesti vaativat.
Tulokset kertovat hyvin perustellusti, mitkä ovat Sony Ericsson uhat ja mahdollisuudet Suomen markkinoilla. Niistä selviää myös erityisen hyvin, millaisiin seikkoihin on syytä kiinnittää tulevaisuudessa huomiota yhtiön strategiassa Suomen markkinoilla.
Työn päämäärä on löytää ensinnäkin syyt tämänhetkiseen markkinatilanteeseen ja se, mitä vaadittaisiin, että Sony Ericsson pääsisi kasvamaan kotimaisilla markkinoilla. Tavoitteena on löytää syitä, jotka vaikuttavat yhtiön tämänhetkiseen tilanteeseen, analysoida niitä ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tiedon keruuseen on käytetty tutkimusta tärkeimpien jälleenmyyjien keskuudessa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä tekijän omaa kokemusta työskentelystä kohdeyrityksessä.
Työssä selvitetään aluksi imagoa käsitteenä ja sen tärkeyttä yritykselle osana sen kokonaismenestystä. Tätä seuraa tutkimus siitä, millaisena Sony Ericssonin jälleenmyyjät näkevät sen imagon Suomessa ja millaisia tuloksia siitä saadaan. Teorian ja tulosten pohjalta tehdään analyyseja ja kehitysehdotuksia, millaisia muutoksia tämän tutkimuksen tulokset mahdollisesti vaativat.
Tulokset kertovat hyvin perustellusti, mitkä ovat Sony Ericsson uhat ja mahdollisuudet Suomen markkinoilla. Niistä selviää myös erityisen hyvin, millaisiin seikkoihin on syytä kiinnittää tulevaisuudessa huomiota yhtiön strategiassa Suomen markkinoilla.