Voimat muutoksen takana - organisaation kasvu yhteisöllisyyteen
Salmia, Johanna (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076815
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pureutuu organisaation kehittämiseen yhteisöllisyyden ja sen tuomien mahdollisuuksien kautta. Yhteisöllisyydessä tekijät ja toimijat yhdistyvät virtuaalisiksi verkostoiksi. Yhteisöllisesti kehitetään, tuotetaan, luodaan ja ideoidaan. Sen kautta syntyy eri tarkoituksissa toimivia ryhmiä, jotka saattavat olla väliaikaisia tai pysyvämpiä rakenteita. Merkitystä ei ole henkilöiden fyysisellä sijainnilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Hämeen Ammattikorkea-koulun (HAMK) Biotalouden koulutus- ja tutkimuskeskuksen (BtKT) Mustialan yksikkö on muuttunut yksilökeskeisestä yhteisölliseksi (ns. Mustialan malli) ja mitkä tekijät ovat tähän vaikuttaneet. Lähtökohtana oli kehittämistyö, jota on tehty BtKTssa vuodesta 2007. Mustialan malli on syntynyt tämän kehittämistyön kautta.
Työssä selvitettiin organisaation yhteen hitsautumista sekä yhteisöllisten menetelmien vaikutuksia organisaation toimintaan ja opetukseen. Työ otti kantaa myös siihen, miten henkilöt saadaan toimimaan tiiminä ja miten heidät sitoutetaan tekemiseen.
Kehitystyössä mukana olleiden henkilöiden haastattelun kautta selvitettiin kehittämisen kautta tapahtuneen muutoksen taustoja, miten henkilöt ovat toimineet tiiminä yhdessä, miten he ovat sitoutuneet ja mitä vaikutuksia muutoksella on ollut opettamiseen ja opetuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä mallinnettiin käytetty yhteisöllinen ja avoin opetuksen ja tuottamisen toimintatapa, joka soveltuu sekä opettamiseen että muuhun yhdessä työskentelyyn. Lopuksi pohdittiin keinoja siihen, miten toiminta-malli tai muutos yleensä voidaan viedä läpi organisaatiossa kehittämistyön eri vaiheissa.
Opinnäytetyössä haluttiin testata työn toteuttamista internetsivustona. Työ löytyy osoitteesta https://sites.google.com/site/yhteisollisyys/home
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Hämeen Ammattikorkea-koulun (HAMK) Biotalouden koulutus- ja tutkimuskeskuksen (BtKT) Mustialan yksikkö on muuttunut yksilökeskeisestä yhteisölliseksi (ns. Mustialan malli) ja mitkä tekijät ovat tähän vaikuttaneet. Lähtökohtana oli kehittämistyö, jota on tehty BtKTssa vuodesta 2007. Mustialan malli on syntynyt tämän kehittämistyön kautta.
Työssä selvitettiin organisaation yhteen hitsautumista sekä yhteisöllisten menetelmien vaikutuksia organisaation toimintaan ja opetukseen. Työ otti kantaa myös siihen, miten henkilöt saadaan toimimaan tiiminä ja miten heidät sitoutetaan tekemiseen.
Kehitystyössä mukana olleiden henkilöiden haastattelun kautta selvitettiin kehittämisen kautta tapahtuneen muutoksen taustoja, miten henkilöt ovat toimineet tiiminä yhdessä, miten he ovat sitoutuneet ja mitä vaikutuksia muutoksella on ollut opettamiseen ja opetuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä mallinnettiin käytetty yhteisöllinen ja avoin opetuksen ja tuottamisen toimintatapa, joka soveltuu sekä opettamiseen että muuhun yhdessä työskentelyyn. Lopuksi pohdittiin keinoja siihen, miten toiminta-malli tai muutos yleensä voidaan viedä läpi organisaatiossa kehittämistyön eri vaiheissa.
Opinnäytetyössä haluttiin testata työn toteuttamista internetsivustona. Työ löytyy osoitteesta https://sites.google.com/site/yhteisollisyys/home