Tansanian matkailupotentiaali ja tulevaisuuden näkymät Suomen outbound-turismin näkökulmasta
Ahola,Terhi (2009)
Ahola,Terhi
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077258
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on ollut selvittää tämänhetkistä matkailutilannetta Tansaniassa ja sen matkailumahdollisuuksia sekä matkailuimagoa suomalaisten näkökulmasta. Käytin tutkimuksessa tekemiäni haastatteluita, joita keräsin matkatoimistoilta sekä Tansaniassa käyneiltä matkailijoilta. Aineistona oli Tansanian tilastokeskuksen tekemät matkailijatutkimukset, Tansanian valtion matkailusivut internetissä sekä monet matkailuesitteet ja oma matkapäiväkirjani Tansaniasta. Teorioina käytän pääasiassa matkailumotiiveja, vetovoimatekijöitä, matkailijasegmentointia sekä elämysmatkailua.
Tutkimusmenetelmäksi matkatoimistoille valitsin strukturoimattoman menetelmän, jonka avulla pystyin keskustelemaan avoimesti haastateltavan kanssa Tansanian matkailun tilasta. Näin sain kerättyä paljon arvokasta tietoa ja yleistä asennetta matkatoimistoilta Tansaniaa kohtaan. Matkailijoille teettämässäni haastattelussa käytin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää, jossa keräsin tietoutta matkailijoiden kokemuksista, koetuista elämyksistä ja odotusten täyttymisistä.
Suomalaiset matkanjärjestäjät ovat suunnanneet huomiota Itä-Afrikassa erityisesti Tansanian ja Kenian safareihin sekä Sansibarin hiekkarannikkoon. Tansanian matkailun monipuolistamiseksi on hidasteena vain sijoitusriskit ja paikallisen matkailutoiminnan tuntemattomuus. Monille matkanjärjestäjille haasteena on tarjota turvallinen, kilpailukykyinen ja luotettava matkapaketti Tansaniaan. Kysyntä on kyllä kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana tasaisesti.
Tansanian matkailuviranomaisten ja suomalaisten matkanjärjestäjien tulisikin tehdä enemmän yhteistyötä luotettavuuden ja imagon parantamiseksi. Tulosten perusteellä Itä-Afrikassa on kuitenkin paljon potentiaalia suomalaisten kaipaamien elämysten tuottajana.
Tutkimusmenetelmäksi matkatoimistoille valitsin strukturoimattoman menetelmän, jonka avulla pystyin keskustelemaan avoimesti haastateltavan kanssa Tansanian matkailun tilasta. Näin sain kerättyä paljon arvokasta tietoa ja yleistä asennetta matkatoimistoilta Tansaniaa kohtaan. Matkailijoille teettämässäni haastattelussa käytin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää, jossa keräsin tietoutta matkailijoiden kokemuksista, koetuista elämyksistä ja odotusten täyttymisistä.
Suomalaiset matkanjärjestäjät ovat suunnanneet huomiota Itä-Afrikassa erityisesti Tansanian ja Kenian safareihin sekä Sansibarin hiekkarannikkoon. Tansanian matkailun monipuolistamiseksi on hidasteena vain sijoitusriskit ja paikallisen matkailutoiminnan tuntemattomuus. Monille matkanjärjestäjille haasteena on tarjota turvallinen, kilpailukykyinen ja luotettava matkapaketti Tansaniaan. Kysyntä on kyllä kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana tasaisesti.
Tansanian matkailuviranomaisten ja suomalaisten matkanjärjestäjien tulisikin tehdä enemmän yhteistyötä luotettavuuden ja imagon parantamiseksi. Tulosten perusteellä Itä-Afrikassa on kuitenkin paljon potentiaalia suomalaisten kaipaamien elämysten tuottajana.