Uusien myyjien perehdyttäminen Onninen Oy:ssa
Toivonen, Antti (2013)
Toivonen, Antti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137992
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Onninen Oy:lle, joka on suomalainen tekniseen tukkukauppaan erikoistunut perheyhtiö. Työn tavoitteena oli tutkia, miten tyytyväisiä uudet myyjät ovat yrityksen perehdyttämisprosessiin ja siihen tehtyihin kehittämishankkeisiin. Nämä kehittämishankkeet koskivat 3T -ohjelmaa sekä logistiikkakoulutuspäivää. Tutkimuksen kautta pyrittiin saamaan kehittämisehdotuksia, jolla perehdyttämisprosessista ja kehittämishankkeista voisi tehdä entistä parempia. Tutkimus rajattiin koskemaan Onniselle vuosien 2012 ja 2013 aikana tulleita uusia myyjiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee sitä, mitä on hyvä perehdyttäminen ja miksi perehdyttäminen on tärkeää sekä uuden työntekijän että yrityksen kannalta. Viitekehyksessä perehdyttäminen esitetään osa-alueittain, joita ovat työhönotto, työyhteisön valmistautuminen uuden työntekijän tuloon, uuden työntekijän vastaanotto, yritykseen perehdyttäminen, työsuhdeperehdyttäminen, työturvallisuuteen perehdyttäminen, työnopastus sekä perehdyttämisen seuranta ja arviointi. Teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusstrategiaa. Empiirinen aineisto kerättiin hyödyntäen kolmea teemahaastattelua sekä Onnisen uusille myyjille suunnattua strukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen pohjana käytettiin tutkimuksen teoreettista viitekehystä sekä teemahaastattelujen pohjalta tehtyjä kuvauksia Onnisen perehdyttämisestä sekä kehittämishankkeista. Tutkimus tehtiin kevään 2013 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella perehdyttämisprosessiin sekä kehittämishankkeisiin oltiin pääasiassa melko tyytyväisiä. Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin monia kehittämiskohteita. Perehdyttämisprosessiin toivottiin uusille myyjille selkeämpää tavoitteiden asettelua sekä enemmän tukea tiimiin sopeutumiseen. 3T -ohjelmasta haluttiin suppeampaa ja yksilöidymmin myyjän tehtävänkuvaan sopivaa versiota. Logistiikkakoulutuspäivän sisältöön toivottiin erityisesti asiakaspalautteen, reklamaatioiden, myyntitilausten sekä kuljetusten käsittelyä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee sitä, mitä on hyvä perehdyttäminen ja miksi perehdyttäminen on tärkeää sekä uuden työntekijän että yrityksen kannalta. Viitekehyksessä perehdyttäminen esitetään osa-alueittain, joita ovat työhönotto, työyhteisön valmistautuminen uuden työntekijän tuloon, uuden työntekijän vastaanotto, yritykseen perehdyttäminen, työsuhdeperehdyttäminen, työturvallisuuteen perehdyttäminen, työnopastus sekä perehdyttämisen seuranta ja arviointi. Teoreettisen viitekehyksen muodostamisessa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusstrategiaa. Empiirinen aineisto kerättiin hyödyntäen kolmea teemahaastattelua sekä Onnisen uusille myyjille suunnattua strukturoitua kyselylomaketta. Kyselytutkimuksen pohjana käytettiin tutkimuksen teoreettista viitekehystä sekä teemahaastattelujen pohjalta tehtyjä kuvauksia Onnisen perehdyttämisestä sekä kehittämishankkeista. Tutkimus tehtiin kevään 2013 aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella perehdyttämisprosessiin sekä kehittämishankkeisiin oltiin pääasiassa melko tyytyväisiä. Tutkimuksessa ilmeni kuitenkin monia kehittämiskohteita. Perehdyttämisprosessiin toivottiin uusille myyjille selkeämpää tavoitteiden asettelua sekä enemmän tukea tiimiin sopeutumiseen. 3T -ohjelmasta haluttiin suppeampaa ja yksilöidymmin myyjän tehtävänkuvaan sopivaa versiota. Logistiikkakoulutuspäivän sisältöön toivottiin erityisesti asiakaspalautteen, reklamaatioiden, myyntitilausten sekä kuljetusten käsittelyä.